ID-nummer: | 020627AB199 |
Kommun: | Huddinge |
Väg nr./Gatunamn: | Västergårdsvägen |
År: | 2000 |
Kontaktpersoner: | Ann-Sofie Atterbrand |
Kommentarer | ||
Bra hastighetsreduktion. Vägmarkering tycks vara utnött på ett av övergångsställena. |
||
Övrig information | ||
ÖVERGÅNSSTÄLLE -demoprojekt, Vägverket Region Stockholm RAP 2001:0487 Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 51 | 40 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 61 | 50 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
ÅDT fordon | 3500 | 3500 |
Vägbredd (m) | 9.0 | 3.5 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2000 | 2000 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Övergångsstället används av många barn och ungdomar som ska till och från närliggande idrottshall och skola. Sikten är dålig, vilket försvårar samspelet mellan bilister och gångtrafikanter. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Körbanan har smalnats av till 3,5 meter vid övergångsstället vilket medför att biltrafikanterna måste anpassa hastigheten vid ett möte. Detta tillsammans med en mittrefug gör att bilarna tvingas till en körriktningsförändring som ytterligare bidrar till d |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Åtgärdens hastighetsdämpande effekt är god. Antalet förare som körde fortare än ca 60 km/h minskade från 440 per dygn till drygt 40 per dygn. Antalet som körde fortare än ca 50 km/h minskade från ca 1600 per dygn till ca 400 per dygn. Kommunen uppger att |