ID-nummer: | 020627AB205 |
Kommun: | Stockholms stad |
Väg nr./Gatunamn: | Lövstavägen |
År: | 2000 |
Kontaktpersoner: | Krister Isaksson |
Övrig information | ||
Effects of Safety Measures for Pedestrians and Cyclists Crossing Facilities on Arterial Roads, Towliat, Mohsen, LU, 2001 Sökord: Korsningar; Broar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
Vägbredd (m) | 0.0 | 0.0 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Övergångsstället är placerat på raksträcka med höga hastigheter. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
För att tydliggöra övergångsställena och uppmärksamma bilisternas väjningsplikt har en variabel meddelandeskylt (VMS) satts upp. Systemet detekterar en gående som närmar sig övergångsstället och tänder ett elektroniskt varningsmeddelande. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Släckt skylt påverkar varken hastigheten eller väjningsbeteendet hos bilisterna. Tänd skylt har en signifikant effekt på bilisternas hastighet och väjningsbeteende. 85-percentilen minskade från 60-64 km/h till 44-49 km/h. Innan åtgärden infördes var det 5 |