ID-nummer: | 020627AB207 |
Kommun: | Stockholms stad |
Väg nr./Gatunamn: | Hornsgatan |
År: | 2000 |
Kontaktpersoner: | Krister Isaksson |
Övrig information | ||
Cykelfält på Hornsgatan i Stockholm, Tengliden, Kristofer, KTH, 2000 Sökord: Broar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 24 | 22 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
ÅDT fordon | 30000 | 30000 |
Vägbredd (m) | 24.0 | 24.0 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1994 | 1994 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Hornsgatan är en hårt trafikerad huvudgata i innerstaden där cyklisterna rör sig i blandtrafik. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Cykelfält har införts på Hornsgatan. Cykelfält markeras på de gator där det på grund av utrymme inte finns plats för en fullständig separering av gång- och cykeltrafiken. Cykelfält är dessutom en relativt billig åtgärd jämfört med att bygga separata cykel |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
I och med åtgärden har avståndet mellan cyklister och passerande och parkerade bilar ökat. Risken att träffas av en hastigt öppnad bildörr har därmed minskat och cyklisterna får även större plats att väja om det skulle behövas. Högersvängande bilisters b |