Exempelbanken
VGU Tätort - Cykelfält

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 020627AB207
Kommun: Stockholms stad
Väg nr./Gatunamn: Hornsgatan
År: 2000
Kontaktpersoner: Krister Isaksson
Övrig information

Cykelfält på Hornsgatan i Stockholm, Tengliden, Kristofer, KTH, 2000 Sökord: Broar

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 24 22
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 0 0
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 0 0
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 0 0
ÅDT fordon 30000 30000
Vägbredd (m) 24.0 24.0
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 1994 1994
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Hornsgatan är en hårt trafikerad huvudgata i innerstaden där cyklisterna rör sig i blandtrafik.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Cykelfält har införts på Hornsgatan. Cykelfält markeras på de gator där det på grund av utrymme inte finns plats för en fullständig separering av gång- och cykeltrafiken. Cykelfält är dessutom en relativt billig åtgärd jämfört med att bygga separata cykel

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

I och med åtgärden har avståndet mellan cyklister och passerande och parkerade bilar ökat. Risken att träffas av en hastigt öppnad bildörr har därmed minskat och cyklisterna får även större plats att väja om det skulle behövas. Högersvängande bilisters b

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.