ID-nummer: | 020627AB210 |
Kommun: | Stockholms stad |
Väg nr./Gatunamn: | Hägerstensvägen |
År: | 1996 |
Övrig information | ||
Gatu- och fastighetskontorets rapport Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Väg- och gatuutrustning; Broar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 44 | 40 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
ÅDT fordon | 7300-12800 | 6500-11400 |
Vägbredd (m) | 16.0 | 10.0 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1994 | 1997 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Den breda gatan utgjorde barriär. Höga hastigheter gav olyckstillbud och gjorde det svårt att korsa gatan. Ur estetisk synpunkt var gatan undermålig. Omsättningen på parkeringsplatserna var dålig. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Trafikreglering, Avsmalning, Sidoförskjutning, Separat GC/BIL, Gång eller cykelpassage, Handikappsanpassning. Genom omfördelat utrymme kan de oskyddade trafikanterna få mer av sina anspråk tillgodosedda. Genom plantering och möblering av trottoarer och tr |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Både mätningar och intervjuundersökningar visar att tillgängligheten för de oskyddade trafikanterna har blivit bättre. Barriäreffekten har minskat. |