Exempelbanken
VGU Tätort - Avsmalning och sidoförskjutning. Korsängenområdet.

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 020627C219
Kommun: Enköping
Väg nr./Gatunamn: Korsängsgatan
År: 2000
Kommentarer

Se även VGU Sektion tätort - gaturum, kapitel 11 Farthinder och Korsningar, kapitel 7 Detaljutformning, avsnitt GC-korning

Övrig information

Närmare information kan fås hos Enköpings kommun, Gatukontoret, tel 0171-62 50 00 (vx). Ytterligare information om objektet finns i VTI meddelande 930-2002, Demoprojekt Region Mälardalen. Rapporten finns under Dokument i menyraden överst på sidan.

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 45 30
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 55 38
ÅDT fordon 2 600 2 600
Vägbredd (m) 8.0 3.0
ÅDT tung trafik 90 50
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 30
Mätår ÅDT 2000 2001
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Korsängsgatan är uppsamlingsgata för bostadsområdet Korsängen. På ena sidan ligger bostäder (villor) och anslutande gator. På andra sidan ligger förskola och grundskola för totalt 760 elever. Dessutom finns gymnasium. Gatan trafikeras förutom av boende, a

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

På Korsängsgatan har under 4 år avsmalningar och sidoförskjutningar etappvis genomförts. Dels vid gatuanslutningar och dels vid korsande g/c-stråk. Denna redovisning omfattar två korsningspunkter på en sträcka om ca 100 m. Samtliga etapper innefattar sex

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Hastigheten på intilliggande avsnitt sjönk från 45 km/h till 37 km/h. Andelen genomfartstrafik förefaller oförändrad ca 30%. Av de under eftermätperioden passerande 864 bilarna tvingades 16% vänta i genomsnitt 6 sekunder i samband med möte med motriktad t

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.