Exempelbanken
VGU Tätort - Övergångsställe, upphöjning. Katrineholm

Trafikplan

ID-nummer: 020627D221
Kommun: Katrineholm
Väg nr./Gatunamn: Rv 52, Oppundavägen
År: 2001
Kommentarer

Beträffande ramputformning för att nå önskad hastighet se VGU Tätort Tabell 11-2.

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 0 0
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 0 0
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 0 0
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 0 0
ÅDT fordon 7500 7500
Vägbredd (m) 0.0 0.0
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Rv 52, Oppundavägen, är utfartsvägen mot Örebro. Omfattande genomfartstrafik. Mycket skolbarn rör sig över vägen. Problem med bl a för höga hastigheter.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

2 st övergångsställen på upphöjningar. Höjd 6 cm och ramper (1,5 m + 2,5 m) i SF-sten. Avsmalning genom breda refuger. Handikappanpassning enligt Stockholmsmodellen (med viss revidering).

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Före åtgärd var hastigheten (85-percentil) 57 km/tim. Efter åtgärd 38 km/tim (85-percentil). En hastighetsreducering på 19 km/tim. I samband med ombyggnaden skickades informationsblad ut till "berörda" via Postens gruppförsändelser. Ingen kritik har fram

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.