ID-nummer: | 020627T225 |
Kommun: | Hällefors |
Väg nr./Gatunamn: | 63 |
År: | 2000 |
Kommentarer | ||
Observera att gångpassagen inte är markerad som övergångsställe. Beträffande utformning av plattform vid busshållplats se VGU Sidoanläggningar 1.1.6 och VV Publikation Busshållplatser -exempel, råd och detaljer |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Broar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 0 | 50 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
ÅDT fordon | 4100 | 4400 |
Vägbredd (m) | 10.0 | 3.7 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 70 | 50 |
Mätår ÅDT | 1998 | 2000 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Före den fysiska åtgärden sänktes den skyltade hastigheten till 50 km/t. Efter det gjordes en hastighetsmätning där hastigheten blev 57 km/t (medel) och 67 km/t (85-perc.) |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Sidoförskjutning i kombination med mittrefug (2,0 m bred) vid gångpassagen. Varje körfält är 3,75 mellan kantsten. Utformning för funktionshindrade med delvis 0 cm kantsten och delvis 4 cm kantsten samt ljusa plattor vid kantstenen och räcken som riktning |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Hastighetsdämpningen blev sämre än väntat. Åtgärden, som ska medge framkomlighet för långtradare, blir för "snäll" för bilister. Senare kompletterades gångpassagen med valmade plattor för att göra den smalare och då blev den uppmätta hastigheten 48 km/t ( |