ID-nummer: | 020627T227 |
Kommun: | Örebro |
Väg nr./Gatunamn: | Hjortstorpsvägen |
År: | 2000 |
Övrig information | ||
För närmare information om objektet, kontakta Örebro kommun, tel 019-21 10 00. Objektet är ett av VMN:s demonstrationsprojekt i samarbete med kommuner. Utvärdering finns i VTI meddelande 930-2002, Demoprojekt Region Mälardalen. Rapporten finns under Dokument i menyraden överst på sidan. Åtgärden ska jämföras med motsvarande på Hagmarksgatan i Örebro för att se om olika trafikflöden påverkas av samma typ av åtgärd. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 42 | 31 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 52 | 41 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 26 | |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 34 | |
ÅDT fordon | 5300 | 4700 |
Vägbredd (m) | 10 | 4 |
ÅDT tung trafik | 400 | 300 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 2000 | 2001 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Vägen är huvudgata med stor del genomfartstrafik och även tung trafik. Skola finns i närheten, och vägen trafikeras av ungdomar men även äldre. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
En avsmalning inkluderande sidoförskjutning så att den dubbelrikade gatan blir till en avsmalnad gata som inte medger möte. Befintligt övergångställe bibehålls. Körfältsbredd efter åtgärd är 4 m. Upplysningsmärke om sidoförskjutningen finns. Kantsten omge |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
obs: rekomenderad hastighet 30 km/h Den tunga trafiken ökade procentuellt sett pga antalet bussar var oförängrat. Ingen lastbil med släp passerade under eftermätningen. Före- och eftermätningar med avseende på hastighet, flöden, trafikantbeteenden, sams |