ID-nummer: | 020701H233 |
Kommun: | Hultsfred |
Väg nr./Gatunamn: | 34 |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Anna Karlsson |
Kommentarer | ||
Se även VGU Sektion tätort - gaturum, kapitel 11 Farthinder och Korsningar, kapitel 7 Detaljutformning, avsnitt GC-korsning |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 48 | 43 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 58 | 54 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 52 | 45 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 60 | 54 |
ÅDT fordon | 3150 | 3150 |
Vägbredd (m) | 7 | 6 |
ÅDT tung trafik | 450 | 450 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1999 | 1999 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Polisen har uppmätt mycket höga hastigheter, rödljuskörningar och omgivningen har klagat på bullerstörningar. Hastigheterna som redovisas är gjorda vid ÖG vid infart mot stationsgatan, medelvärde båda riktningarna, medelvärde mellan 991109-991119. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Avsmalning, sidoförskutning, tätortsport och separat GC/bil. Körbanebredden genom tätorten har minskat till 6 m. Den 3 meter breda GC-vägen är skild från vägbanan med vita, tunna stolpar i kantstöd. Den löper längs med västra sidan och överfart till östra |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Allmänhetens reaktioner är positiva då man fått ner hastigheterna. Vid de smala passagerna önskas företrädelseskylt, då osäkerheten gällande vem som ska köra först är stor. En skylt riskerar dock att öka hastigheten, om man enligt skylt har företräde tror |