ID-nummer: | 020806E262 |
Kommun: | Linköping |
Väg nr./Gatunamn: | 687 |
År: | 1999 |
Kommentarer | ||
Stor hastighetsreduktion har uppnåtts. Beträffande kontrast vid kantstöd på busshållplats se VGU Sidoanläggningar avsnitt 1.1.6 och beträffande kantstöd vid övergångsställe för synskadade VGU Korsningar moment 7.4.1. |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Vägmärken |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 53 | 35 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 56 | 35 |
ÅDT fordon | 1140 | 1140 |
Vägbredd (m) | 6 | 3 |
ÅDT tung trafik | 80 | 80 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2000 | 2000 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Samhälle med skola på ena sidan och centrum på andra sidan av vägen, bostadsområde på båda sidor. Korsande skolväg på genomfarten till samhället. Hastighetsmätningarna gjorda 971111, medelvärde från båda riktningarna. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Upphöjning. Upphöjt övergångsställe med mittrefuge med kantsen och trafikdelare med stolpmarkeringsskärm. Bredd mittrefug = 2,0 m och körbarbredd på ömse sidor av refugen = 3,0 m. Särskild vägbelysning uppsatt i anslutning till övergångsstället. Små busst |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Ingen kritik har framförts. Hastighetsmätningarna gjorda 991019, medelvärde från båda riktningarna. |