Exempelbanken
TRAST - Mobilitetskontoret i Lund

Trafikplan

ID-nummer: 050301M3085
Kommun: Lund
År: 2003
Kontaktpersoner: Päivi Elmkvist
Dokument Projektbeskrivning (0,5 MB)
Kort beskrivning av LundaMaTs (0,1 MB)
Länkar Lunds kommun
Ingress

Mobilitetskontoret i Lund bedriver utåtriktad verksamhet inom ramen för LundaMaTs, Lunds miljöanpassade transportsystem. Mobilitetskontoret arbetar med kommunikation, rådgivning och kampanjer och det centrala i arbetet är att genom strukturerat informationsarbete påverka transportbeteende hos lundabor.

Beskrivning

Mobilitetskontoret i Lund bedriver utåtriktad verksamhet inom ramen för LundaMaTs, Lunds miljöanpassade transportsystem. Projektet är LIP finansierat och har pågått i två etapper (1998-2001 och 2002-2005). Mobilitetskontorets roll är att genom beteendepåverkansåtgärder komplettera andra LundaMaTs-projekt som i sin tur förbättrar de fysiska förutsättningarna för miljöanpassade transporter. Mobilitetskontoret arbetar med kommunikation, rådgivning och kampanjer och det centrala i arbetet är att genom strukturerat informationsarbete påverka transportbeteende hos lundabor. Vårt motto är: Rätt transport vid varje tillfälle. Lundabor ska komma bort från slentrianmässig användning av bil och resor ska överföras från bil till cykel och kollektivtrafik. Att även miljöanpassa biltrafiken genom samåkning, bilpool, sparsam körning och miljöfordon är en självklar pusselbit för att lösa individens transportbehov. Projektet syftar även till att få in mobility management i planeringsprocessen och därmed uppnå bilsnålare samhällsplanering i det långsiktiga perspektivet. Flaggskeppet i arbetet är direktmarknadsföring av miljöanpassade transportsätt till hushållen i Lund, Smart trafikant i bostadsområden. Till och med 2004 har vi kontaktat runt 24000 hushåll. Hela Smart trafikant-metoden har dokumenterats på en CD rom, som kan beställas från vagverket.butiken@vv.se. Beställningsnummer är 88573. Grunden till arbete ligger i den LundaMaTs-utredning som togs fram 1997 och som syftar till att ta ett helhetsgrepp om Lunds transporter. I utredningen föreslås ett antal reformer för att skapa ett miljöanpassat transportsystem och att ett mobilitetskontor startas. Lunds fullmäktige fattade beslut om genomförandet av LundaMaTs i januari 1999 och sedan dess har mycket arbete lagts ner för att förverkliga ambitionerna i LundaMaTs.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.