ID-nummer: | 050519T3098 |
Kommun: | Örebro |
År: | 2004 |
Kontaktpersoner: | Per Elvingson |
Dokument |
Rapport över resultaten av enkätundersökningen (2 Mb) |
Länkar |
Örebro kommun |
Ingress | ||
I ett slumpmässigt obundet urval av 2000 personer i Örebro kommun tillfrågades invånarna om hur de vill ha gatorna och trafiken i stadens centrala delar om cirka 10 år. |
||
Beskrivning | ||
I ett slumpmässigt obundet urval av 2000 personer i Örebro kommun tillfrågades invånarna om hur de vill ha gatorna och trafiken i stadens centrala delar om cirka 10 år. Enkätundersökningen har genomförts av VTI och bygger på forskningsprojekt under det senaste decenniet. De svarande fick ta ställning till tre olika scenarier presenterade i bild och text; Bättre framkomlighet och mer gatutrymme åt bilarna i centrala Örebro (alt A), Lägre hastighetsgränser inom centrala Örebro (alt B) och En innerstad utan besökande bilar och genomfartstrafik (alt C). Därtill ställdes frågor om resvanor och sociala och ekonomiska faktorer. Efter två påminnelser uppnåddes en svarsfrekvens på 64 procent. Resultatet kan sammanfattas på följande vis: ? En minoritet anser att innerstaden i högre utsträckning bör öppnas upp för ytterligare biltrafik och att mer utrymme används för bilparkering. ? Två förhållandevis stora grupper, tillsammans över 80 procent av de tillfrågade, är för en utformning av innerstadens gatumiljö som är mer restriktiv när det gäller biltrafik än vad som är fallet idag. ? Den ena gruppen stödjer långtgående förändringar där gatuutrymmet i princip helt tas över av fotgängare, cyklister och busstrafik och där privat biltrafik utgör ett undantag. Den avvägning som görs i stadsplaneringen mellan å ena sidan tillgänglighet för biltrafik och å andra sidan biltrafikens konsekvenser för andra trafikanter och stadsmiljön i övrigt, bör motsvara vad medborgarna efterfrågar. Undersökningen har starkt bidragit till ett sådant beslutsunderlag, vilket kan vara svårt och dyrt att inhämta på annat sätt. |