Exempelbanken
TRAST - Användning av gaturumsbeskrivningen i Kalmar

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 050905H3134
Kommun: Kalmar
År: 2005
Kontaktpersoner: Sari Wallberg
Dokument Pilotprojekt Kalmar
Länkar Kalmar kommun
Ingress

Den gaturumsbeskrivning som presenteras i TRAST har testats i Kalmar kommun på Erik Dahlbergs väg. Projektet bestod i att undersöka om gaturumsbeskrivningen kunde användas som ett verktyg för att få med de övergripande aspekterna, utan att de långsiktiga målen är formulerade.

Beskrivning

ViMöTs är ett samarbetsprojekt mellan Kalmar kommun och Vägverket. Syftet med projektet är att genom en bred uppslutning, dialog och samverkan skapa en plattform för att utveckla nya metoder och genomföra konkreta åtgärder för att alla i Kalmar skall få en bra och säker trafikmiljö. Inom ViMöTs utvecklas och testas metoder i syfte att tillföra ordinarie organisationer nya verktyg som bidrar till goda resultat för miljö och trafiksäkerhet. En del i ViMöTs är det man kallar Kalmarslingan. Kalmarslingan innehåller trafikmiljöer typiska för en medelstor stad. I projektet ingår flera delprojekt som syftar till att ta fram strategier och åtgärder för en utvald slinga i Kalmars väg- och gatunät. Erik Dahlbergs väg utgör en del av Kalmarslingan. Ett akut behov av att finna en lösning på hur en korsning mellan Erik Dahlbergs väg och Daléngatan skulle kunna utformas fanns. Med anledning av utbyggnadsplaner för köpcentret Giraffen hade Fastighetsbolaget Alecta beslutat sig för att bekosta en cirkulationsplats för korsningen, med avsikten att förbättra kapaciteten för biltrafik. Kalmar kommun ansåg att gaturumsbeskrivningen skulle kunna användas som ett verktyg i diskussionen kring hur denna lösning kunde samspela med tankarna i ViMöTs. Uppgiften för demoprojektet i Kalmar blev att undersöka om gaturumsbeskrivningen kunde användas som verktyg för att få med de övergripande aspekterna när en utbyggnad måste ske utan att de långsiktiga målen är formulerade. Enligt kommunen bidrog demoprojektet bland annat till att nuläget, brister, anspråk och konsekvenser, liksom behovet av en övergripande gemensam strategi, tydliggjordes.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.