Exempelbanken
TRAST - Ludvikas stadsutveckling och trafikmiljö

Trafikplan

Ingress

Charette genomförd i maj 2005 om Ludvikas stadsutveckling och trafikmiljö längs genomfarten.

Beskrivning

Ludvika kommun har en unik tillgång i den vackra naturen. Emellertid begränsar de naturliga förutsättningarna alternativen till vägdragningar. Dagens genomfart är en konsekvens av detta. Genomfarten utgör en barriär i centrala Ludvika samtidigt som framkomligheten för långväga trafik är dålig. Dessutom är miljöproblemen omfattande med höga ljudnivåer och problem med avgaser för många fastigheter. Den tidigare planerade förbifarten av riksväg 50 öster om centrala Ludvika lyftes för något år sedan ur den nationella vägplanen. Samtidigt beslöt regeringen att inte fastställa den överklagade arbetsplanen. Utgångspunkten för charetten var således behovet av en ny planeringsprocess för att hitta en utformning för genomfartstrafiken i Ludvika. Vägverket ville testa metoden charette som arbetsform i några vägprojekt och valde för ändamålet ut Ludvika, Kiruna och Katrineholm. Charette är en intensivplaneringsprocess där berörda intressenter samlas under några få dagar för att hitta lösningar på planeringsproblem. Processen ger samtidigt möjlighet att diskutera och förankra lösningar hos allmänheten. I uppgiften att testa arbetsmetoden ingick att skapa ett kreativt samarbete mellan olika parter och att lyfta blicken från vägen till stadsmiljön i sin helhet och använda de verktyg som finns för respektive part för att nå gemensamma mål. Charetten i Ludvika genomfördes i samverkan mellan Ludvika kommun, Vägverket och Banverket.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.