Exempelbanken
VGU Tätort - Hammenhög 2(3) - 30 km/h-zon vid skola

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 021220M317
Kommun: Simrishamn
Väg nr./Gatunamn: 9
År: 1999
Kontaktpersoner: Rune Mårtensson
Kommentarer

Bra exempel på tätortsåtgärder. Beträffande detaljutformning av övergångsställen för funktionshindrade se VGU Korsningar moment 7.4.4.

Övrig information

Del av dialogprojektet för rv9 genom Hammenhög. Ska studeras tillsammans med övriga Hammenhög-objekt. Sökord: Broar

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 51 42
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 60 53
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 51 40
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 59 49
ÅDT fordon 2990 enl VDB 2990 enl VDB
Vägbredd (m) 6,5 6,0
ÅDT tung trafik 200 enl VDB 200 enl VDB
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 30
Mätår ÅDT 1998 1998
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Hammenhögsborna har länge klagat på höga hastigheter och mycket trafik genom byn. Under slutet av 90-talet ökade den tunga trafiken då bettransporterna började köra genom byn för att nå sockerbruket i Köpingebro, vilket ledde till att åtgärder vidtogs.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

30-zonen är en del av den miljöprioriterade genomfarten i Hammenhög. Hastighetsbegränsningen gäller mellan 07.00 och 19.00 på vardagar under skolans terminstid. Åtgärderna togs fram i fördjupat samråd med intressenter i projektet. Syftet med 30-zonen vid

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

De boende i Hammenhög har fått utvärdera den mijlprioriterade genomfarten. De tyckte att hastigheten var lägre genom byn efter åtgärderna. XXX blivit bättre och att det är högre säkerhet för gående i och med att trottoarerna blivit bättre, men kanterna är

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.