ID-nummer: | 021220M317 |
Kommun: | Simrishamn |
Väg nr./Gatunamn: | 9 |
År: | 1999 |
Kontaktpersoner: | Rune Mårtensson |
Kommentarer | ||
Bra exempel på tätortsåtgärder. Beträffande detaljutformning av övergångsställen för funktionshindrade se VGU Korsningar moment 7.4.4. |
||
Övrig information | ||
Del av dialogprojektet för rv9 genom Hammenhög. Ska studeras tillsammans med övriga Hammenhög-objekt. Sökord: Broar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 51 | 42 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 60 | 53 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 51 | 40 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 59 | 49 |
ÅDT fordon | 2990 enl VDB | 2990 enl VDB |
Vägbredd (m) | 6,5 | 6,0 |
ÅDT tung trafik | 200 enl VDB | 200 enl VDB |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 1998 | 1998 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Hammenhögsborna har länge klagat på höga hastigheter och mycket trafik genom byn. Under slutet av 90-talet ökade den tunga trafiken då bettransporterna började köra genom byn för att nå sockerbruket i Köpingebro, vilket ledde till att åtgärder vidtogs. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
30-zonen är en del av den miljöprioriterade genomfarten i Hammenhög. Hastighetsbegränsningen gäller mellan 07.00 och 19.00 på vardagar under skolans terminstid. Åtgärderna togs fram i fördjupat samråd med intressenter i projektet. Syftet med 30-zonen vid |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
De boende i Hammenhög har fått utvärdera den mijlprioriterade genomfarten. De tyckte att hastigheten var lägre genom byn efter åtgärderna. XXX blivit bättre och att det är högre säkerhet för gående i och med att trottoarerna blivit bättre, men kanterna är |