ID-nummer: | 030124M319 |
Kommun: | Simrishamn |
Väg nr./Gatunamn: | 9 |
År: | 1999 |
Kontaktpersoner: | Rune Mårtensson |
Övrig information | ||
Del av dialogprojektet för rv9 genom Hammenhög. Ska studeras tillsammans med övriga Hammenhög-objekt. Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 46 | 38 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 57 | 49 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 48 | 37 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 56 | 46 |
ÅDT fordon | 4070 | |
Vägbredd (m) | 10,0 | 10,0 |
ÅDT tung trafik | 300 | |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1998 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Avsmalning och sidoförskjutning. Hammenhögsborna har länge klagat på höga hastigheter och mycket trafik genom byn. Under slutet av 90-talet ökade den tunga trafiken då bettransporterna började köra genom byn för att nå sockerbruket i Köpingebro, vilket le |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Refugerna längs sträckan är en del av den miljöprioriterade genomfarten i Hammenhög. Åtgärdsförslagen togs fram i fördjupat samråd med intressenter i projektet i form av dialogprojekt. Syftet med refugerna var att smalna av vägbanan och därmed tvinga ford |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
De boende i Hammenhög har fått utvärdera den miljöprioriterade genomfarten. De tyckte att hastigheten var lägre genom byn efter åtgärderna. Det känns säkrare för gående i och med att trottoarerna blivit bättre, men kanterna är för höga. Cykelvägar saknas |