Exempelbanken
TRAST - Handbok i bilsnål samhällsplanering - Ett exempel på hur man kan påverka resandet

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 060102M3198
Kommun: Lund
År: 2005
Dokument Handbok i bilsnål samhällsplanering (1,6 MB)
Ingress

Handbok i bilsnål samhällsplanering fokuserar på personbilstransporter och hur man genom den kommunala planeringen kan minska transportbehovet och bilberondet.

Beskrivning

Trafikarbetet är i allra högsta grad påverkat av stadens struktur och därför är samhällsplaneringen en av de fem reformer som presenterades i LundaMaTs ett helhetsgrepp för ett miljöanpassat transportsystem i Lund som antogs av kommunfullmäktige 1999. LundaMaTs syfte har varit att direkt verka för en minskning av koldioxidutsläppen i kommunen, något som bland annat kan uppnås genom en bilsnål samhällsplanering. Handbok i bilsnål samhällsplanering är framställd inom ramarna för projektet MOB 3, Markanvändning och transporter, 2003-2005. Ett av projektets mål har varit att öka beslutsunderlaget vad gäller de kommunala planernas inverkan på miljön och resultaten av projektet redovisas i handboken. Handboken vänder sig till alla som deltar i planeringsarbetet. Handboken behandlar nästan uteslutande personbilstransporter. Den skall ses som ett kunskapsunderlag som också redovisar goda exempel och effektbedömningar. Handboken omfattar fyra olika delar; Bilen, staden och framtiden; Åtgärder; Trafiken och samhällsplaneringen genom historien samt källor, bilagor etc. Bilagt dokument är en konceptversion av handboken. Det slutgiltiga dokumentet kommer att läggas ut så snart det är färdigställt.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.