Exempelbanken
TRAST - Hornsgatan - förankringsprocessen

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 060103AB3202
Kommun: Stockholms stad
År: 2003
Dokument Broschyr om projektet
Nyhetsblad 1-2003
Nyhetsblad 1-2004
Ingress

En av Stockholms mest trafikerade huvudgator Hornsgatan, är föremål för förändring och utveckling. För att nå ett gott resultat är förankringsprocessen viktig och detta exempel redovisar hur arbetet med förankringen kring Hornsgatan har gått till.

Beskrivning

Huvudgator är ofta osäkra och otrygga och för att komma tillrätta med problemet har Trafikkontoret och Vägverket startat projektet Säker Huvudgata. Hornsgatan ska agera som demonstrationsgata och både nya och gamla åtgärder ska prövas för att i slutändan åstadkomma bästa möjliga trafiksäkerhet. Hornsgatan är idag en livlig stadsgata med många butiker, gallerier, restauranger och företag. Under ett dygn passerar över 150 000 fotgängare, cyklister och kollektivresenärer. Gatan är också ett stråk för genomfartstrafik och många upplever gatan som farlig, bullrig och otrygg. Under den senaste 5-årsperioden skadades 211 personer, varav 41 fick svåra skador. Mer än en tredjedel av dessa var oskyddade trafikanter. Gatan ska utformas så att allvarliga skador förebyggs om olyckor inträffar. Samtidigt är framkomligheten viktig, inte minst för kollektivtrafiken. Förutom att Hornsgatan blir en säkrare gata, så blir den mänskligare. Projektet startade våren 2003 och då gjordes flera undersökningar av trafiksituationen på Hornsgatan för att en bred och samlad bild av trafiksäkerheten, tillgängligheten, miljön och gatans karaktär. Intervju- och enkätundersökningar har också gjorts av vad trafikanter, näringsidkare och boende tycker om Hornsgatans trafiksäkerhet och framkomlighet. För att uppnå en god förankring har en kommunikationsplan tagits fram för projektet. Stor vikt läggs vid en löpande dialog med målgrupperna. Kartläggningen och en analys av den förankras med målgrupperna: boende, näringsidkare, gående, cyklister, fordonsförare och samarbetsaktörer. Det är viktigt att problemförankringen sker innan åtgärdsdiskussionen har påbörjats, för att låta diskussionen och möjligheten att påverka vara så öppen som möjligt. Utifrån den analyserade och förankrade problembilden av Hornsgatan ska förslag till lösningar diskuteras. Åtgärdsdiskussionen ska vara bred och omfatta alla typer av åtgärder. I samband med planeringen kommer även förankring med olika målgrupper att fortsätta kontinuerligt för att inhämta synpunkter. Projektet pågår fram till 2008, då hela arbetet ska följas upp och utvärderas. En förutsättning för genomförande av demonstrationsprojektet är samverkan med andra aktörer. En mycket viktig samverkanspart är Vägverket. Deras huvudintresse är att nå genomfartstrafiken, demonstrera förankringsprocessen, studera åtgärder av annan karaktär än de rent fysiska som direkt har med Hornsgatan att göra. En annan viktig samverkanspart är polismyndigheten som har kontaktats, deltagit i valet av gata och kommer att delta vidare i projektet. SL har kontaktats och informerats om projektet. När planeringsprocessen kommer till framtagande av åtgärder kommer SL att delta mer aktivt i arbetet. Det finns ett antal publikationer som tagits fram inom projektet. Bland annat finns resultat av de undersökningar som gjorts av trafiksituationen på Hornsgatan sammanställda. Olika utställningsmaterial har också tagits fram, till exempel synpunktsblad, vykort och flyers. Dessa kan beställas från trafikkontoret eller laddas ner från Internet.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.