Exempelbanken
TRAST - Stockholms stads Trafiksäkerhetsprogram för åren 2005-2010

Trafikplan

ID-nummer: 060104AB3211
Kommun: Stockholms stad
År: 2004
Dokument Stockholms stads trafiksäkerhetsprogram
Ingress

Det långsiktiga målet för trafiksäkerheten inom vägtransportsystemet är nollvisionen och utifrån den måste vägtransportsystemets utformning och funktion anpassas. Kommunfullmäktige har antagit programmet som innebär en långsiktig inriktning på trafiksäkerhetsarbetet. Programmets etappmål som gäller för trafiksäkerheten i Stockholms stad säger att antalet dödade ska halveras fram till 2010. Under femårsperioden 1999-2003 dödades i genomsnitt 16 människor per år i trafiken. Denna siffra ska halveras.

Beskrivning

Trafiksäkerhetspolicyn talar om på vilket sätt Stockholm stad ska bedriva trafiksäkerhetsarbetet. Staden ska göra allt för att förhindra att människor dödas eller skadas svårt i trafiken och människors misstag ska inte leda till dödsfall och svåra skador. Risken ska minskas snabbast för de svaga och mest utsatta trafikantgrupperna, främst barn, äldre, fotgängare och cyklister. Staden ? ska förse invånarna med information om och system för ett säkert beteende ? skapa en säker trafikmiljö för oskyddade respektive skyddade trafikanter ? vara ett föredöme i den egna verksamheten, analysera olyckor där människor dödats eller skadats svårt och vidta åtgärder så att det inte händer igen ? verka för att trafikutbildningen integreras i skolan och att invandrargrupper får ökad kunskap ? samverka med andra aktörer. Under hösten 2003 genomförde gatu- och fastighetskontoret en enkätundersökning med frågor om trafiksäkerhet. Undersökningen visade ett samtycke för att öka säkerheten för gående och cyklister i Stockholm, samt att införa hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen i bostadsområden. Framgångsfaktorer är bland annat långsiktighet, konkret målsättning, samverkan både internt och externt, dialog med medborgare och måluppföljning. Programmet har identifierat fem övergripande åtgärdsområden: ? Trafiksäkra trafikanter ? Säker trafikmiljö för oskyddade trafikanter ? Säker trafikmiljö för skyddade trafikanter ? Trafiksäkra resor och transporter ? Organisation och kunskapsunderlag En översiktlig bedömning av kostnaderna har gjorts för åtgärderna. Totalt beräknar vi att de kostar 150 miljoner kronor per år att genomföra. En extra satsning på trafiksäkerhet med 75 miljoner kronor per år för Stockholms stad skulle dock behövas.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.