Exempelbanken
TRAST - Eslövs trafikstrategi

Trafikplan

ID-nummer: 060105M3225
Kommun: Eslöv
År: 2005
Kontaktpersoner: Linda Dalundh
Länkar Eslövs kommun
Ingress

Projektets syfte är att ta fram en heltäckande trafikstrategi för Eslövs tätort som tydligt visar önskvärd inriktning och utveckling av trafiken och trafiksystemet. Trafikstrategin ska ge vägledning i såväl övergripande inriktningsplanering (t ex översiktsplanen) som i åtgärds- och genomförandeplanering (t ex val och genomförande av trafiksäkerhetsåtgärder. Under våren pågår ytterligare förankringsarbete och utställningar så trafikstrategin kommer först därefter att hittas här.

Beskrivning

Projektledare för att ta fram trafikstrategin i Eslöv är trafikingenjören. Arbetsgruppen består av flera olika kompetenser samt en examensarbetare som tar fram en delstrategi och ett handlingsprogram för cykeltrafiken. En kommunikationsplan har tagits fram för arbetet med strategin. Visioner och mål har med hjälp av en brainstorming-metod formulerats för trafiken i Eslöv. Nuläget har beskrivits med hjälp av bland annat trafikräkningar, utredningar och enkäter som tidigare har tagits fram. Nuläget har legat till grund för de mål som har satts upp. I en bristanalys har nuläget jämförts med de uppsatta målen. Samtidigt har tre olika tänkbara scenarier (tillväxt, grönt, jämlikt) tagits fram och en bedömning av scenariernas konsekvenser för de uppsatta målen har gjorts. Bristanalysen och den samlade bedömningen har sammanställts i en tabell. I tabellen görs även en bedömning av ev. framtida åtgärder, kommunens påverkansmöjlighet, det ekonomiska behovet samt om åtgärderna för ett visst mål har positiva effekter för andra mål. Delstrategierna som kommunen arbetar med är: - gångtrafiken - cykeltrafiken - kollektivtrafiken - biltrafiken - hållbart resande - stadens karaktär - centrum - resecentrum Delstrategierna ska ha en tydlig koppling till de uppsatta målen och utifrån de kan handlingsplaner och åtgärdsprogram tas fram efterhand. Innan arbetet med delstrategierna påbörjades förankrades TRAST-arbetet politiskt i en styrgrupp, internt i olika förvaltningar i Eslövs kommun, hos externa myndigheter samt bland allmänhet. Ytterligare en förankring kommer att ske när delstrategierna och ett förslag till trafikstrategi för Eslöv är klart. När det gäller förankringen hos allmänheten funderar kommunen på hur de ska nå ut på ett bra sätt, bl a är kommunens informationsenhet inkopplad. De har också spridit information om TRAST genom informationsbladet Kretslopp som skickas ut till alla kommuninvånare. Att redan i trafikstrategin beskriva hur den ska användas, utvecklas, revideras och följas upp är viktig för själva användningen. Bland annat berörs ansvar, organisation, rutiner för verksamhetsplanering, budget, uppföljning och utveckling. Målet är att trafikstrategin ska bli en integrerad del i den dagliga verksamheten. För att framöver i det dagliga arbetet kunna följa upp de uppsatta målen kommer kommunen att använda sig av en indikatortabell där olika indikatorer för stadens karaktär, trafiksystemet, trafikens omfattning m.m. följs upp med vissa tidsintervall. Genom att hålla indikatortabellen levande är förhoppningen att öka trafikstrategins livslängd och undvika att det blir en ögonblicksbild och därmed ganska snart en föråldrad produkt.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.