Exempelbanken
TRAST - Cykelpaneler - ett exempel på hur man kan arbeta med cykeltrafiken

Trafikplan

ID-nummer: 060105H3226
Kommun: Kalmar
År: 2004
Ingress

Många cyklar i Kalmar redan nu, men man har ambitionen att bli en ännu bättre cykelstad. En inventering har gjorts av nuläget. Materialet ska ligga till grund för åtgärder av olika slag, hur ett stomcykelnät ska byggas upp, översyn av underhålls¬rutiner samt dialog och beteendepåverkan.

Beskrivning

Inom ramen för projektet Vi MöTs i Kalmar har en metod för dialogen testats, cykelpanelen, som i detta fall innebär att en specifik målgrupp väljs ut för en dialog som utgår från gruppens behov, upplevelser och synpunkter i en viss fråga. Vi Möts i Kalmar försöker ta hänsyn till ett barn- och ungdomsperspektiv i alla nyckelprojekt. Med grund i detta valdes en panel bestående av förstaårselever på en gymnasie¬skola i Kalmar. Man ville lära sig mer om hur det är att vara trafikant i den åldern och hur ungdomar tänker. Därför är just dialogen viktig. Dialogen handlar främst om att planerarna ska känna till och förstå de behov, problem och möjligheter som uttrycks av unga tjejer som cyklar i mörker. De är experter på just sin situation. Däremot har de inte expertkunskapen kring hur trafikproblem kan lösas. Panelmetoden bedömdes som mer konkret och effektiv än att exempelvis gå ut med en enkät. Panelen förbereddes genom kontakter med skolan, som också hjälpte till med val av intresserade elever. Man ville gärna ha en jämn fördelning på kön och elever med olika etnisk bakgrund. Dialogen leddes av särskilda processledare som hämtades från Rådet för ett Tryggare Kalmar. Ett pressmeddelande skickades ut samma dag som panelen skulle äga rum, information lades ut på kommunens hemsida, testslingan provcyklades några dagar innan. Själva panelen genomfördes på ca tre timmar. Av tjugo utvalda elever kom tolv, som delades upp i en tjej- och en killgrupp. Panelen inleddes med genomgång, därefter cykling, diskussion i de två grupperna och en avslutning i storgrupp där också politiker och experter deltog. Dialogen var förberedd genom ett antal frågor man ville ha svar på, bland annat om trygghet. Synpunkter framfördes på brister i belysning, kontinuitet, standard både vad gäller cykelbanans bredd och underhåll (vintertid), tunnelutformning. Man väljer i första hand närmsta väg. Det ska gå snabbt och enkelt att ta sig fram. Cykelvägen får inte vara för smal. Dålig belysning upplevdes otryggt. Tjejgruppen menade att belysning är bra, men inte tillräckligt. Mer belysning får inte förövare att försvinna. Utvärderingen visade att panelen och dess uppläggning uppskattades av alla parter. De flesta elever ansåg att de fått bättre självinsikt, nya kunskaper och nya idéer, och kanske framför allt en stark upplevelse av att vuxna experter lyssnade på vad de hade att säga. Känslan förstärktes av att en del problem åtgärdades i stort sett direkt efter panelen och att detta återkopplades till paneldeltagarna. Experterna erhöll nya kunskaper och en ny metod. Aktuellt dokument kommer att finnas här inom kort. Vid frågor, kontakta Bo Lindholm, enligt nedan.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.