Exempelbanken
VGU Tätort - Timglashållplats

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 061123AB3312
Kommun: Södertälje
Väg nr./Gatunamn: Folkparksvägen
År: 2004
Kommentarer

En fin hållplatsmiljö har skapats med många positiva effekter (trafiksäkrare, god angöring, bussprioriterande). Men det är viktigt att inte anlägga många stopphållplatser efter varandra eftersom det kan locka till olämpliga omkörningar av bussen. Timglashållplats benämns i VGU också Dubbel stopphållplats. Motivet är att det också finns Enkel stopphållplats som bara stoppar bakomvarande trafik. I VGU anges att bredden på körfältet bör vara 3,25 meter (är troligen något bredare i detta fall). Till motiven hör att inte locka cyklister till en farlig busspassage och att två personbilar inte ska få ett trafikfarligt möte. 3,25 meter kan dock påverka detaljutformningen (stolpar, pållare mm) och innebära förändrade snöröjningsrutiner. Rådgör därför med driftansvarig före utbyggnad.

Övrig information

Kostnaden är exklusive regnskydd vid hållplatserna.

Före Efter
ÅDT fordon 1800 1800
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Huvudgata med höga hastigheter. Tätt mellan busshållplatserna.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

En timglashållplats, som endast medger plats för ett fordon, anlades. Vid på- och avstigning får övrig trafik vänta. Plattformarna breddades och försågs med väderskydd. Vid utformningen togs hänsyn till funktionshindrades behov.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Plattformsbredden innebar ökad säkerhet och trygghet för på- och avstigande. Gående som korsar vägen vid hållplatsen exponeras inte lika mycket mot biltrafiken, vilket minskar olycksrisken. Vissa bilister ökar dock hastigheten när en buss kommer för att d

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.