ID-nummer: | 071030AB3382 |
Kommun: | Botkyrka |
Väg nr./Gatunamn: | Skarpbrunnavägen |
År: | 2005 |
Kontaktpersoner: | Iraj Oraji Ebrahim Khajeh Zadeh |
Kommentarer | ||
Säker vägutformning vid busshållplatser. Beträffande maximalt trafikflöde för att undvika för långa fördröjningstider - se VGU Sidoanläggningar fig. 1-9 och 1-10. |
||
Övrig information | ||
Behovet av en ny busshållplats och någon form av fartdämpande åtgärd framkom till kommunen. Efter ett samråd med boende i området och SL beslutade kommunen att anlägga en timglashållplats. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 57 | 43 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 53 | |
ÅDT fordon | 2800 | 2800 |
Vägbredd (m) | 7 | 3,5 |
ÅDT tung trafik | 280 | 280 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2005 | 2005 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
En raksträcka på Skarpbrunnavägen mellan två befintliga busshållplatser. De höga hastigheterna på sträckan var ett stort problem i området och boende längs Skarpbrunnavägen klagade. Ett antal trafikolyckor rapporterades just på denna sträcka. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
En dubbelsidig stopphållplats, en så kallad timglashållplats, med tillhörande övergångsställe och en gångbana fram till befintlig gångbana har anlagts. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Efter anläggningen av timglashållplatsen sänktes medelhastigheten från 53 km/tim till 43 km/tim. Antalet resenärer ökade och tryggheten ökade för de oskyddade trafikanter. Boende i området skickade kort och blommor till tjänstemän på kommunen. Vid vissa t |