ID-nummer: | 071030AB3384 |
Kommun: | Solna |
Väg nr./Gatunamn: | Sjövägen |
År: | 2003 |
Kontaktpersoner: | Iraj Oraji Fredrik Leijonmarck |
Kommentarer | ||
Säker vägutformning vid busshållplats. Beträffande maximalt trafikflöde som är lämpligt med hänsyn till fördröjningar se VGU Sidoanläggningar fig. 1-9 och 1-10. |
||
Övrig information | ||
I Solna trafikplan 1993-2005 påpekas att åtgärder bör göras på denna väg för att på så sätt minska genomfartstrafiken och öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 41 | 37 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 51 | 49 |
ÅDT fordon | 8600 | 7500 |
Vägbredd (m) | 8-10 | 3 |
ÅDT tung trafik | 430 | 375 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 30 | 30 |
Mätår ÅDT | 2002 | 2005 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Sjövägen fungerar som en huvudgata i området. Vägen hade ett körfält i vardera riktning och dess bredd varierade mellan 8-10 meter. Trafiksituationen upplevdes som besvärande för de boende i området. Vägens koppling till E18 gjorde den attraktiv som smitv |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Busshållplatsen vid Skogsparken byggs om till dubbelsidig stopphållplatsn en så kallad timglashållplats. När en buss står vid hållplatsen kan ej övrig trafik passera. Det huvudsakliga målet var att minska genomfartstrafiken och sänka hastigheten. Hållplat |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
De boende har varit mycket nöjda med åtgärden. Efter att åtgärden gjordes har ytterligare fartdämpande åtgärder genomförts däribland blomlådor och omkörningshinder. I och med det har de boende fått en förbättrad trafiksituation med lägre hastigheter och m |