Exempelbanken
TRAST - Expansion i Uppsala

Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 080125C3403
Kommun: Uppsala
År: 2005
Kontaktpersoner: Jenny Kihlberg
Dokument Den goda staden: Stadskärneutveckling ?processer och arbetssätt, VV 2007:33
Länkar Uppsala kommun
Ingress

Uppsalas stadskärna genomgick relativt få förändringar fram till det tidiga 2000-talet. Då planerades stadens nya resecentrum, Uppsala konsert och kongress samt förändringar av några av stadens viktigaste gator. Samarbetet med projektet Den goda staden visade sig också betydande för projektens utformning.

Beskrivning

Bortsett från kvarterssaneringar under 1960 och 70-talen förändrades Uppsalas stadskärna litet fram till det tidiga 2000-talet. Då planerades ett antal större förändringar, där de mest betydande var ett nytt resecentrum, uppförandet av Uppsala Konsert och kongress samt omvandlandet av de centralt belägna Östra Ågatan och Dragarbrunnsgatan till lågfartgator. Trots Uppsalas position som Sveriges fjärde största stad är stadskärnan koncentrerad på ett relativt litet område, med järnvägen och Fyrisån i närheten. Därför är expansionen av stadskärnan en viktig fråga för att möta konkurrensen från externa köpcentrum. Denna expansion försvåras av att några av stadens äldsta bebyggelseområden är belägna strax väster om Fyrisån, vilket gör en styrning av expansionen österut naturlig. De nämnda projekten bidrar alla till det, där det nya resecentrumet har stor beydelse då en ny gång och cykelförbindelse skapas under de tidigare svårpasserade järnvägsspåren. En central tanke i den övergripande planeringen av Uppsala är att trafiken måste fungera på stadens villkor, med lågfartstrafik och blandade trafikslag är viktigt. Detta innebär bl.a. att genomfartstrafiken till centrum i möjligaste mån leds utanför stadskärnan, där kollektivtrafiken istället prioriteras. Ett nytt stomlinjenät för busstrafiken planeras också. Frågan om biltrafikens prioritet är blockskiljande, vilket har lett till ett nytt direktiv efter senaste valet där biltrafik likställs mer med gångtrafiken. Vi i Stan AB är den lokala centrumorganisationen, som starkt stöder de nu aktuella förändringarna. Organisationen bildades 1997, när Uppsala Handelsförening såg ett ökat behov av att stadskärnan hävdade sig gentemot det externa Gränby centrum. Vi i Stan AB och kommunen är överens att arbetet med stadskärneförnyelsen, och omvandlingen av centrala gator till lågfartgator är bra. Kommunen är inte medlem i organisationen, men ger bidrag vid vissa samarrangemang. Vi i Stan AB och kommunen är överens att arbetet med stadskärneförnyelsen, och omvandlingen av centrala gator till gågator är bra. Den mer övergripande trafikplanen är dock en tvistefråga, speciellt rörande tillgängligheten för bilburna besökare till centrum och tillgängligheten av parkeringsplatser. De fysiska förändringarna föregicks av ett visionsarbete mellan Uppsala kommun och Vi i Stan AB, inom ramarna för framtagningen av översiktsplanen 2002. Samarbetet med projektet Den goda staden har också gjort det mer legitimt att pröva nya arbetsmetoder och samverkanssätt, samt att flytta fokus från revirtänkande till helhetsperspektiv.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.