Exempelbanken
TRAST - Trafiktaktik (FÖP) för Alingsås

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

Ingress

Det fanns ett behov att samla trafikplaneringen i Alingsås, och det var av denna anledning som FÖP Alingsås togs fram av Sweco på uppdrag av kommunen. Planen antogs av KF under mars 2008, och nominerades även till Sveriges arkitekters Planpriset 2008.

Beskrivning

Arbetet med FÖP Alingsås påbörjades 2005, och tog drygt två år att slutföra. Kommunfullmäktige antog förslaget under mars 2008. Dokumentet är framtaget för att ge en samlad bild av kommunens vilja för stadsutveckling, och är också ett underlag för den fysiska planeringen och vägledande vid förändringar av stadens mark och vattenområden. I arbetet har samtliga kommunens förvaltningar deltagit, styrgrupp för arbetet var Kommunstyrelsens arbetsutskott. FÖP Alingsås är en viktig del, och stöttar stadens egna formulerade vision Vision 2010 som nu har gått vidare i den nya Vision 2019. Viktiga punkter i visionen är boende, arbete, lärande, staden som modern mötesplats, hållbarhet och livskvalitet. En trafikstrategi, eller trafiktaktik som Alingsås kallar det, är enligt TRAST en väsentlig del i att förverkliga uppställda visioner eller mål som rör en stads helhet. Rapporten är skriven av Sweco, och har en tydlig uppdelning i följande huvudrubriker: ? Bakgrund och Syfte ? Mål ? Beskrivning av nuläget ? Framtida resebehov ? Tänkbara åtgärder och effekter ? Problemanalys ? Förslag till taktik ? Åtgärdsplanering fortsatt arbete ? Uppföljning av åtgärder (rapporten omfattar ej uppföljning, under rubriken behandlas behovet av uppföljning och förslag på hur denna skall ske) Under rubriken Framtida resebehov visar författarna ett potentiellt scenario (huvudscenario) där det skulle ske en relativ ökning av personresor med bil på 50 % från 2005 till 2030. Detta är baserat bl.a. på befolkningsökning, fler arbeten, högre disponibel inkomst samt bibehållna resvanor. Under rubriken Problemanalys konstateras sedan bl.a. följande: ? Nuvarande väginfrastruktur har redan idag delvis bristande kapacitet ? För att kunna minska biltrafiken eller dämpa ökningarna krävs betydande satsningar på cykel och kollektivtrafiksystemen. ? Kollektivtrafiken är inte anpassad till stadens behov (fokus på regionala linjer) ? Större delen av bilresorna sker på cykelvänliga avstånd (< 3 km), vilket ger en potential för möjlig överflyttning av resor från bil till cykel. ? Gång och cykelvägnätet har ojämn standard. I Åtgärdsplanering föreslås sedan ett antal åtgärder, som i linje med TRAST:s rekommendationer spänner över stadens trafik i dess helhet. Förslagen är bl.a.: ? Åtgärdsplan med konkreta förslag för gång och cykeltrafiken bör tas fram, där det skall framgå hur vägnätet för dessa kan utvecklas och förbättras. ? Samordning av fysiska förutsättningar, attraktivitet och påverkansåtgärder för kollektivtrafik bör samordnas i särskild plan. ? Påverkansåtgärder för att ändra trafikbeteenden tas fram i åtgärdsplan. Innefattande bl.a. utbildning, opinionsbildning och marknadsföring. I TRAST betonas vikten av en väl strukturerad arbetsprocess, medvetna val och helhetssyn under planerings och genomförandearbetet. Rapporten är skriven med hjälp av TRAST, och rapportens struktur är väl i linje med TRAST:s förslag på arbetsprocess (se bild). De av författarna framtagna åtgärdsplanerna omfattar en helhetssyn på stadens trafik, vilket är av stor vikt när beslutsfattare skall ta många mindre beslut som alla leder åt samma håll.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.