Exempelbanken
TRAST - Örebros trafikstrategi: Transportplan för Örebro kommun

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 090322T3438
Kommun: Örebro
År: 2008
Kontaktpersoner: Per Elvingson
Dokument Nerikes allehanda 090107
Enkät VTI 15:2005
Artikel Trafikplan kommun
Trafikstrategi Örebro
Länkar Örebro kommun
Ingress

I Örebro fanns det en vilja att utveckla det befintliga transportsystemet i kommunen mot något med mer hållbar profil. Efter enkätundersökningar och mindre utredningar togs beslut om att färdigställa en trafikstrategi, som kom att få namnet Transportplan för Örebro kommun. Transportplanen antogs i oktober 2008.

Beskrivning

I Örebro konstaterade man att dagens transportsystem inte höll måtten för morgondagens utmaningar. Transporternas oljeberoende är för stort, och för persontransporter utnyttjas inte alternativa transportmedel (kollektivtrafik, cykel, gång) i tillräckligt stor utsträckning. Vidare konstaterade man även den grundläggande betydelsen av goda kommunikationer för bevarandet och utvecklandet av vår välfärd, och att detta inte får ske på bekostnad av miljö och hälsa för nuvarande och kommande generationer. Analysen som ligger till grund för Örebros trafikstrategi visade att arbetet främst bör inriktas på korta resor i Örebro tätort, då det är där som störst potential att påverka finns. Man kunde även motivera behovet av ett nytt styrdokument med en VTI-undersökning (15:2005) om att Örebroarna var för en utformning av innerstaden som är mer restriktiv gällande biltrafik än idag. En aspekt på arbetet var även att öka Örebro stads konkurrenskraft, genom att öka stadens attraktivitet och skapa en stad många vill bo i och besöka. Örebro kommuns trafikstrategi utarbetades inom EU-projektet BUSTRIP, lett av ett sambaltiskt konsortium (Union of Baltic Cities)och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Viktiga inledande moment var en egenanalys (self assessment) och granskning av kollegor från andra deltagande städer (peer review) Därefter utarbetades själva strategin, allt i en process med bred förankring inom olika delar av den kommunala förvaltningen. BUSTRIP har många gemensamma nämnare med det svenska projektet TRAST, speciellt i frågor gällande städers attraktivitet. Örebros trafikstrategi (transportplan) är uppbyggd enligt följande: ? Varför en transportplan? ? Förutsättningar ? Analys av nuvarande transportsystem ? Vision och mål ? Möjliga åtgärder ? Prioritering av åtgärder ? Från vision till verklighet (ledning, förankring, uppföljning). Bl.a. anges att sänka bashastigheten i tätort till 30 km/h som en angelägen åtgärd för att nå målen i trafikstrategin (sid. 43, rad 25, Transportplan för Örebro). I inledningen pekas på betydelsen att arbeta efter fyrstegsprincipen. TRAST:s definition av ett hållbart transportsystem används också (s.5, rad 1-8, Transportplan för Örebro).

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.