ID-nummer: | 090828O3468 |
Kommun: | Göteborgs stad |
Väg nr./Gatunamn: | - |
År: | 0 |
Kontaktpersoner: | Anders Arvelius |
Kommentarer | ||
Exemplet är hämtat från Vägverkets publikation 2010:05 Busshållplatser - exempel, råd och detaljer. Denna beskriver nyheterna i Vägar och gators utformning, VGU, och är en inspirationskälla - "så här kan man också göra" - för att få ut mesta möjliga nytta av investeringarna. |
||
Övrig information | ||
En viktig detalj vid alla hållplatser är plattformen. Bara förekomsten av plattform ger ökad trygghet. Den ska vara lätt för bussen att köra intill (rak inkörning), ha ett högt avrundat kantstöd med lutande sida och vara bred. Skälet är att tillgängligheten för funktionshindrade och alla andra resenärer ska vara hög. Här är ett exempel på ett högt kantstöd av betong med lutande sida. Avrundningen får gärna vara större för att minska risken för hårt däckslitage. Gatustensmönstrade betongplattor med god undergrund (överbyggnad) kan ge en fin köryta utan spårbildning och sättningar. |
||
Före | Efter | |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 0 | 0 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
- |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
-Många plattformar har försetts med höga avfasade kantstöd för att möjliggöra en perfekt angöring och för att underlätta av- och påstigning. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
- |