ID-nummer: | 030623E347 |
Kommun: | Norrköping |
Väg nr./Gatunamn: | Skvallertorget, Kungsgatan/Bredgatan |
År: | 2000 |
Kommentarer | ||
Nyskapande lösning som fått Vackra vägars pris 2004. Se även utvärderingar som gjorts av Tyréns och Lunds Tekniska Högskola 2007 samt av Sofia Jaredson vid Linköpings universitet 2002. Utformningen för synskadade har kritiserats. |
||
Övrig information | ||
Mottagare av Vackra Vägars pris 2004. Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Väg- och gatuutrustning |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 14 | |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 21 | |
Buller ekv. nivå dB (A) | 65,6 | 66,1 |
ÅDT fordon | 15300 | 13800 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1998 | 2001 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Skvallertorget finns mitt på Kungsgatan. Kungsgatan bildar tillsammans med de tre Promenaderna en inre ringväg runt centrum. Före åtgärden var Skvallertorget utformad som en fyrvägskorsning med trafiksignaler. Varje år inträffade i genomsnitt 3-4 polisrap |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Tankarna vid utformningen var att skapa det kaos som råder vid många liknande platser på kontinenten, där många människor blandas med biltrafik. Åtgärderna som gjordes på Skvallertorget var: · Hela torget (totalt 2000 m2) byggdes om till ett upph |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Ett konsultföretag gjorde under 2002 en utvärdering av en del av de trafiksäkerhetsåtgärder som gjorts i Norrköping. En av platserna som studerades var Skvallertorget. Eftersom inga hastighetsmätningar är gjorda före åtgärden är det svårt att säga hur has |