ID-nummer: | 101116-3526 |
Län: | Västra Götalands län |
År: | 2008 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
Kapitel 7 Fullständig Utredning och MKB Bilagor till Utredning och MKB |
Kommentarer | ||
Exemplet visar hur man kan gå tillväga för att redovisa den samlade bedömningen och ett försök att få grepp om alla konsekvenser i ett stort projekt med flera vägkorridorer. För en vägutredning är det viktigt att få fram vad som är alternativskiljande, d v s vad som styr vilken korridor man bör gå vidare med. För att ge läsaren möjlighet att först läsa en slutsats och därefter successivt ta sig allt djupare ner i konsekvenserna presenteras en överblick av alternativen och dess konsekvenser i en enda figur (7.1:2). Figuren är uppställd utifrån utbyggnadsalternativ samt de miljökonsekvenser som har bedömts uppkommer utifrån en skala på små-måttliga-stora konsekvenser som illustreras genom en färgskala. Även andra konsekvenser så som trafik- och samhällskonsekvenser kan utläsas i den nedre delen av figuren vilket ger en mer sammansatt bild av projektet. För att ge de färgade rutorna ett sammanhang är det lätt att gå in i de sammanfattande slutsatstexterna som även de ligger i kapitel 7. En samlad redovisning av konsekvenserna för delsträckor i tabell som kompletteras med en karta underlättar läsbarheten, en geografisk orientering och förståelse för var konsekvenser uppstår. En geografisk helhetsbild fås genom att läsa sidorna 146-147, d v s figur 7.2:1 och 7.2:2 integrerat. Genom färgerna signalerar man hur positivt eller negativt det blir inom respektive bedömningsområde och för respektive alternativ. På många av platserna beskrivs sammansatta effekter, d v s det rör flera miljöaspekter samtidigt. Exemplet utgår i huvudsak från miljökonsekvensbeskrivningens sammanfattande beskrivning av projektets miljökonsekvenser redovisade i vägutredningens kapitel 7. |
||
Beskrivning | ||
E 20 är viktigt för det regionala och nationella stamvägnätet och har stor betydelse för kontakterna mellan Göteborgsregionen och Stockholms- och Mälarregionen. Syftet med föreliggande utredning är att den ska utgöra underlag för val av vägkorridor och trafikteknisk standard samt ligga till grund för tillåtlighetsprövning. Projektet är komplext och medför stora konsekvenser från miljösynpunkt, vilket omfattningen på beskrivningarna indikerar. |