ID-nummer: | 101126-3553 |
Län: | Värmlands län |
År: | 2008 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
Metodik, kapitel 3 Förutsättningar, påverkan och konsekvens, kapitel 5-13 Fullständig MKB |
Kommentarer | ||
Exemplet utgörs av hur man på ett samlat och kortfattat sätt klargör för metodiken i MKB. I metodavsnittet redovisas bland annat avgränsningar och det tydliggörs att olika miljöaspekter har olika geografiska avgränsningar. Det finns även en föredömlig beskrivning av den händelsekedja inom vilken miljöaspekterna beskriv och bedöms. Det blir här tydligt vilka åtgärder som är inarbetade i konsekvensbeskrivningarna och vilka som inte är det. Det framgår dock inte vilken status redovisade ”möjliga åtgärder” har i det fortsatta arbetet. I metodavsnittet presenteras även kortfattat vilken ”skala” som har använts i arbetet med att värdera effekterna. Exemplet utgörs i huvudsak av det metodikavsnitt som beskrivs i kapitel 3, samt konsekvensbeskrivningen i kapitel 5-13. |
||
Beskrivning | ||
E18 ingår i det nationella stamvägnätet och utgör en mycket betydelsefull transportlänk mellan Norge och Sverige, regionalt i mellansverige och lokalt i Karlstadsregionen. E 18, delen Björkås - Skutberget, har i förhållande till trafikbelastningen både låg plan- och profilstandard. E18 går genom delar av skyddsområdet för Karlstad kommuns huvudvattentäkt där en olycka på kort tid skulle kunna få mycket allvarliga konsekvenser för vattenförsörjningen bland annat på grund av markens höga genomsläpplighet. Vägen korsar även Sörmons naturreservat och friluftsområde samt riksintresse för naturvården inom ungefär samma område. |