ID-nummer: | 101130-3563 |
Län: | Västmanlands län |
År: | 2004 |
Kontaktpersoner: | Kaisa Malmqvist Irene Lingestål |
Dokument |
Landskapets effekter och konsekvenser s. 90 Fullständig MKB |
Kommentarer | ||
Exemplet utgörs av hur inverkan på landskapsbilden beskrivs. En karaktärisering av landskapet gjordes utifrån kulturhistoriska och landskapsbildmässiga aspekter. De inom utredningsområdet förekommande karaktärsområdena korsades eller tangerades i olika grad av de föreslagna vägkorridorerna. En generell bedömning gjordes därför av landskapsbildens tålighet mot vägar inom de olika karaktärsområdena (sid 90). Här har tålighetsmåttet sedan utnyttjats som bedömningsgrund och ett angreppssätt för att beskriva de konsekvenser som antas uppstå. Ett intressant angreppssätt är att man i utredningen talar om konsekvenser ur ett trafikantperspektiv samt ur ett åskådarperspektiv. |
||
Beskrivning | ||
Vägutredningen och dess MKB omfattar utbyggnad av E 20 mellan Gräsnäs trafikplats och förbi Kungsör i befintlig eller ny sträckning. E 20 mellan Kungsör och Arboga belastas med en årsmedeldygnstrafik på 7590 fordon (+-13%) år 2006. |