ID-nummer: | 110621-3585 |
Län: | Stockholms län |
År: | 2010 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
Kapitel 5.6 - Buller |
Kommentarer | ||
Exemplet visar hur bullerfrågorna har hanterats i ett järnvägsprojekt där två nya spår planeras i samma sträckning som två befintliga spår. Fokus ligger på bullerstörningar av tågtrafiken i bebyggelse men även bullerspridning i ett s k tyst område (grönområde) diskuteras. I den gemensamma MKB som tagits fram för järnvägsplan och för kommunens detaljplan enligt plan- och bygglagen redovisas utförligt hur järnvägen fungerar som bullerkälla. Förutom att beskrivningen illustrera hur tågets olika delar bidrar till att buller uppkommer redovisas utförligt underlag i form av prognoser för i vilken omfattning olika tågtyper förväntas trafikera spåren. Denna beskrivning inkluderar hur hastigheten kan komma att förändras och vilken betydelse det har för bulleralstringen. Prognosår är 2030. Åtgärder för att skärma bullret redovisas utförligt liksom vilken bullerdämpning i inom- och utomhusmiljö som kan förväntas. Åtgärder som diskuterats men av olika skäl avfärdats redovisas tydligt och belyses också med hjälp av konkreta exempel. |
||
Beskrivning | ||
Mälarbaneprojektet innebär att kapaciteten ska ökas genom att bygga två nya spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Den här aktuella järnvägsplanen avser sträckan Barkarby-Kallhäll. Här föreslås en utbyggnad från två till fyra spår utmed dagens järnvägskorridor från Barkarbys station i söder, förbi Jakobsbergs station och vidare till Kallhälls station i norr. Järnvägsplanen var föremål för utställning under årsskiftet 2010-2011. Tidsplanen för sträckan Barkarby – Kallhäll är att byggstart planeras till nyåret 2012, järnvägen beräknas stå färdig 2015. |