ID-nummer: | 111128-3630 |
Län: | Skåne län |
År: | 2010 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
Avsn 5.4 Elektromagnetiska fält s 52-54 Avsn 6.5 Elektromagnetiska fält s 72 Fullständig MKB |
Kommentarer | ||
Exemplet visar hur man kan hantera miljöaspekten elektromagnetiska fält i MKB. Det utgörs av två avsnitt där man beskriver miljökonsekvenser av elektromagnetiska fält. I avsnitt 5.4. beskrivs konsekvenserna under byggskede och i avsnitt 6.5 beskrivs konsekvenserna under driftsskede. Bägge avsnitten om miljökonsekvenser av elektromagnetiska fält är uppbyggda på samma sätt. De inleds med en kort sammanfattning och en ruta med bedömningsgrunder där relaterade miljömål, myndigheters syn på elektromagnetiska fält, försiktighetsprincipen och årsmedelvärden för magnetfält från kraftledningar och järnvägar beskrivs. Rutan med bedömningsgrunder ger en transparens och förståelse för bedömningarna. I avsnitten beskrivs nuvarande förhållanden, hälsoeffekter och konsekvenser av nollalternativ/utbyggnadsförslag samt åtgärder och anpassningar. Av beskrivningen framgår att sambanden mellan elektromagnetisk strålning och hälsokonsekvenser är osäkra. Bedömningen av konsekvenser relaterar därför till de riktvärden för magnetisk fältstyrka som brukar användas i samhällsplanering och som utgår från försiktighetsprincipen. Åtgärder och anpassningar beskrivs på ett bra sätt och det hänvisas till den fortsatta detaljplaneringen i de fall man inte kan hantera åtgärden i järnvägsplanen. |
||
Beskrivning | ||
Södertunneln är både ett järnvägsprojekt och ett stadsbyggnadsprojekt. Den byggs för att kunna förtäta och förnya centrala södra Helsingborg. Järnvägen i centrala Helsingborg har medfört ett vägnät som brer ut sig över området med broar över eller under järnvägen. Stora områden skärs av och har dålig tillgänglighet. En förläggning av Västkustbanan i tunnel söder om Helsingborg C, Södertunnelprojektet, är en förutsättning i den stora stadsomvandling som kallas H+. Södertunneln kommer medföra att stora områden i centrala södra Helsingborg kan utvecklas från underutnyttjade, äldre industriområden till attraktiva stadskvarter. Projektet är i järnvägsplaneskedet. |