Exempelbanken
MKB - MKB för tillståndsprövning, Hallandsås


Kommentarer

Exemplet utgörs av den beskrivning av den unika möjligheten som finns i projektet att ta tillvara erfarenheter från tunneldrivningen i den östra tunneln för möjligheten att kunna göra adekvata beskrivningar av påverkan, konsekvens och skyddsåtgärder för den nu aktuella tunneldrivningen i den västra tunneln. Dokumentation kring grundvattennivåers återhämtning i den östra tunneln ligger även till grund för de föreslagna skyddsåtgärdernas omfattning i det västra tunnelröret Exemplet visar på att nyttan med uppföljningsresultat och att det kan var nyttigt och värdefullt att ta tillvara erfarenheter i andra liknande projekt.

Beskrivning

Projekt Hallandsås utgörs av dubbeltunnel för Västkustbanan mellan Göteborg och Lund. Tunnlarna på 8,7 km ökar banans kapacitet både genom att godstågens vikt kan fördubblas och istället för dagens 4 tåg per timme kan banan i framtiden trafikeras av 24 tåg per timme. Tågens möjliga hastighet kan dessutom öka från dagens 80 km/h till 200 km/h. Dubbeltunneln går mellan Båstad på den norra sidan av åsen till Förslöv på den södra sidan. Tunnelbygget påbörjades 1992. 1997 stoppades bygget efter stora grundvattensänkningar och att Rhoca Gil används för att täta tunnlarna vilket resulterade i att höga halter av akrylamid uppmättes i avloppsvattnet. Akrylamiden orsakade nervskador på både människor och djur. 2003 återupptogs bygget efter beslut från regering och riksdag. Idag är totalt 69% av dubbeltunneln klar varav den östra tunnelröret är färdigbyggt. Tunneln beräknas vara klar för tågtrafik under 2015. Tillstånd för att leda bort och släppa ut grundvatten under byggskedet löper ut 2013 och nya tillfälliga tillstånd under byggskedet för vattenverksamhet enligt 11 kap Miljöbalken, Miljöfarlig verksamhet enligt 9 kap Miljöbalken, avseende utsläpp av avloppsvatten samt tillstånd enligt 7 kap 28a§ - Natura-2000 områden, måste sökas för att möjliggöra ett färdigställande av tunnlarna.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.