Exempelbanken
MKB - Väg 288 Gimo, MKB för Vägutredning


Kommentarer

Exemplet utgörs av delar av den samrådsmetod som har använts i uppdraget i form av charetter. Metoderna har valts för att skapa ett aktivt deltagande av olika samrådsparter som ett komplement till andra former av samrådsmetoder. Samrådsmetoderna i det här projektet har stärkt projektets lokalkännedom och stöttat i avgränsningen. För en översikt av processen se inledning på samrådsredogörelsen. Inom ramen för projektet hölls två intensiva rådslag med företagare, boende i utredningsområdet, Länsstyrelsen i Uppsala län, Östhammars kommun, SKB, hembygdsförening samt Länstrafiken. Grundtanken med charette är att erbjuda ett forum för att presentera idéer, diskutera olika handlingsalternativ och uppnå konsensus om en plan eller ett projekt. Metoden bygger på att hitta alternativa lösningar och skapa samförstånd bland alla berörda aktörer i området som involveras i processen. Målet med charretten är att utveckla lösningar som är bättre än de som skulle ha erhållits om traditionella planeringsmetoder valts. I dokumentmappen i huvudmenyn återfinns vidare läsning om samrådsmetoder och charetter under ”Stöddokument till MKB” i form av: Charette - samverkansarena för utveckling av städer och transportsystem, 2006:110 Samverkansmetoder - Samråd och dialog vid trafikplanering, 2011:078 Moderna samråd, 2011:069.

Beskrivning

Väg 288 är den viktigaste länken mellan Östhammar och Uppsala och med en eventuell lokalisering av slutförvaret för utbränt kärnbränsle i Forsmark, kommer vägens betydelse att öka. Sträckan trafikeras av ca 4000 fordon/årsmedeldygn. Sommartid belastas emellertid vägen tidvis av omfattande turisttrafik och resor till och från fritidshusboenden vid kusten. Syftet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten och öka framkomligheten för alla trafikslag. Vägen är olycksdrabbad och håller bitvis låg standard vad gäller trafiksäkerhet och framkomlighet.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.