Exempelbanken
TRAST - Cykelprogram för Malmö stad 2012-2019

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 130507M3695
Kommun: Malmö stad
År: 2012
Kontaktpersoner: Olle Evenäs
Dokument Cykelprogram för Malmö stad 2012-2019
Länkar Cykelprogram
Ingress

Ett cykelprogram behövs för att få en tydlig struktur och ett samlat grepp kring framtida satsningar. Att satsa på cykling har många fördelar; cykeln är pålitlig och billig, den ger förbättrad folkhälsa, tar litet markanspråk och har en ytterst begränsad negativ miljöpåverkan. Idag finns det 467 kilometer cykelbana i Malmö. En rad cykelinsatser har gjorts de senaste åren och Malmö stad tog emot pris som året cykelfrämjarkommun både 2011 och 2012. Med detta program höjs ambitionen ytterligare. Resvaneundersökningen, som görs var femte år, visade att Malmöbor mellan 15-84 år använder cykeln för 23 % av sina resor. Målet är att öka denna till 30 % andel cykelresor år 2018.

Beskrivning

I programmet föreslås åtgärder inom fem områden som totalt beräknas kosta ungefär 400 miljoner kronor. ÅTGÄRDER SOM STÄRKER MALMÖS PROFIL SOM CYKELSTAD För att profilera sig som en cykelstad krävs mycket mer än fysiska investeringar. Malmö stad har sedan flera år arbetat framgångsrikt med att stärka profilen som cykelstad, bland annat genom kommunikativa kampanjer. För att upprättahålla profilen är det viktigt att fortsätta med dessa satsningar för att förmå fler människor att cykla. I programmet föreslås åtgärder som beräknas kosta omkring 18 miljoner. DRIFTSÅTGÄRDER FÖR ÖKAD TRYGGHET OCH KOMFORT För att cyklisternas upplevelse ska bli så positiv som möjligt är det viktigt med välfungerande drift och underhåll. I programmet föreslås en rad driftsåtgärder för att just öka tryggheten och komforten. Hur mycket det kommer att kosta beror på i vilken skala de föreslagna åtgärderna implementeras men klart är att det kommer att krävas en kraftigt ökad driftsbudget för att förverkliga det som föreslås. ÖVERGRIPANDE INFRASTRUKTURÅTGÄRDER Den viktigaste infrastrukturåtgärden Malmö behöver göra för att göra staden tillgänglig för cyklister är att anlägga cykelbanor längs med huvudgatunätet i de centrala delarna. I programmet föreslås också många andra åtgärder som ökar framkomligheten, säkerheten och tillgängligheten för cyklister. De åtgärder som föreslås är svårberäknade men prognostiserade till 380 miljoner kronor. SMÅ INFRASTRUKTURÅTGÄRDER Att cykla ska vara enkelt och komfortabelt och staden ska sträva efter att allt fler börjar cykla. Malmö har genom åren arbetat framgångsrikt med många typer av mervärdesåtgärder i cykelvägnätet. En del av åtgärderna är nu redo att implementeras i större skala. I programmet föreslås åtgärder för ca 7 miljoner under de åtta år som programmet sträcker sig. ÅTGÄRDER FÖR FÖRBÄTTRAD PARKERING Varje cykelresa avslutas med en parkerad cykel. Att enkelt kunna ställa cykeln på en säker plats är viktigt för att hela cykelresan ska bli en positiv upplevelse. I programmet föreslås parkeringsåtgärder som beräknas kosta ungefär 10 miljoner kronor. BILAGA: CYKLING I OLIKA GATUMILJÖER I Malmö planeras huvudsakligen för cykeltrafik i fem olika gatumiljöer; cykling i blandtrafik, cykelanpassade gator, cykling i gångfartsområden och på gågator, cykelbanor längs huvudgator samt friliggande cykelbanor. De olika typerna kompletterar varandra och ger valfrihet. I denna bilaga finns en genomgång där för- och nackdelar för respektive typ redovisas.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.