ID-nummer: | 130531M3698 |
Kommun: | Helsingborg |
År: | 2009 |
Kontaktpersoner: | Martin Warmark |
Dokument |
Handlingsplan för cykel |
Länkar |
Upplev Helsingborg på cykel |
Ingress | ||
Helsingborg har beslutat om att det behövs en ny syn på trafiken. Cykelplanen antogs 2007, detta har resulterat i flera åtgärder för cyklisterna de senaste åren, men mycket återstår. Cykelfrågan måste nu få tydligt ändrat fokus. Cykelplaneringen bör inte betraktas som en egen process i kommunens verksamhet, utan cykelfrågorna bör - liksom många andra frågor som t ex miljöhänsyn – integreras i den kommunala verksamhetens alla skeden (planera – bygga – förvalta). |
||
Beskrivning | ||
Staden ska med handlingsplanen ta ett samlat grepp kring arbetet med cykelfrågorna. Planen anger inriktning, övergripande mål och omfattar insatser som är bundna till KLIMP resp. till vad som antagits inom ramen för Cykelplanen. Tidplan, resursbehov samt organisation ingår också i detta program. Eftersom staden beslutat att markant öka cyklandet till 2015 och vi redan överskrider luftkvalitetsnormerna samt förbundit oss att genomföra klimpåtgärderna till 2011, krävs en mycket stark fokusering och snabbt handlande. Vi ska alltså på sex år både bygga ett attraktivt och fungerande cykelnät och få 17 % fler cyklister. Arbetet med insatserna har delvis påbörjats. Demonstrationsstråket och Restaureringsstråken håller på att byggas. Cykelvägarna håller på att föras in i digital kartdatabas. Inventeringen som ska ligga till grund för planeringsstråkets genomförande är gjord. Koncept till vägvisningsplan har tagits fram och vissa signalförbättringar för cykel är gjorda. Beroende av andra stadsbyggnadsprojekt och tiden för att ta fram underlag och genomförande av investeringarna kommer inte alla cykelstråken vara färdigställda 2011, utan handlingsplanen kommer behöva revideras. Andra viktiga orsaker till fortsatt arbete med cykelfrågorna är att cykelvägnätet behöver likväl som bilnätet ständigt förbättras och arbetet med att påverka till att fler använder cykeln vid de korta resorna och arbete med att färdigställa cykelvägnätet, såväl genom investeringar som driftåtgärder. Mål Stadens mål är att cykeltrafikens andel av persontrafikresorna inte får minska i fortsättningen. Med hänsyn till folkökningen bör därför antalet cyklister öka med minst 17 % till 2015 jämfört med 2005 nivå. 43 % av bilresorna är kortare än fem kilometer och studier visar att 10 – 48 % av dessa är möjliga cykelresor. Handlingsplanens mål för att öka antalet cykelresor är att: • på ett organiserat, strukturerat och metodiskt sätt arbeta med cykelfrågorna • inom utpekade tidsramar målinriktat genomföra delprojekten i enlighet med avsatta medel • implementera ett cykeltänkande och cykelvägnätet både hos stadens planerare såsom projektörer, projektledare, driftansvariga etc. • färdigställa och få fungerande huvudcykelstråk och huvudcykelnät |