ID-nummer: | 131213-3721 |
Län: | Blekinge län |
År: | 2013 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
Kap 7.1 MKB del 1 MKB del 2 |
Kommentarer | ||
Exemplet illustrerar ett bra upplägg av konsekvensbeskrivning med en samlad redovisning av metodik, aktuella frågeställningar, förutsättningar och konsekvenser. Figur 7.10 visar hur befintliga strukturer i landskapet och järnvägen kan illustreras på ett enkelt sätt. Aktuella frågeställningar visar på vilka kvaliteer som bedömts vara viktiga att bedöma påverkan på. Ska frågeställningar användas är det dock viktigt att det finns en bedömning av påverkan för varje alternativ så att det går att jämföra alternativen. Beskrivningen hade kunnat vara mer utförlig och gett svar på hur de identifierade frågeställningarna kan tillgodoses. Bedömningsskalan är tydlig genom att samma kriterier används och det är bra att kriterierna i skalan återkommer i bedömningarna av konsekvenser. |
||
Ingress | ||
Sydostlänken innebär nybyggnad av cirka 17 km järnväg mellan Olofsström och Blekinge kustbana. Området har komplexa miljöförutsättningar. Landskapet utgörs av Blekinges sprickdalsterräng och ekskogsområde och har stora höjdskillnader. I området finns både stora skogsområden, jordbruksmark och mosaiklandskap. |