Exempelbanken
MKB - E6 Pålen-Tanumshede


ID-nummer: 131213-3726
Län: Västra Götalands län
År: 2011
Kontaktpersoner: Irene Lingestål
Dokument Kap 5.1-5.2
MKB
Kommentarer

Exemplet visar hur man samlat och ämnesintegrerat kan redovisa konsekvenserna för ett geografiskt avgränsat område, i detta fall ett världsarv. Man har valt att visa konsekvenser på Världsarvet skilt från konsekvenserna på riksintresset och kulturmiljön (och naturmiljön) i övrigt. Världsarvets värden beskrivs pedagogiskt i olika skalor. Beskrivningen ger förståelse för kulturhistoriska värden och samband och hur de kan upplevas i landskapet än idag. Beskrivningen hade med fördel kunnat kompletteras med en redovisning av bedömningsgrunder, för att därigenom öka förståelsen för de bedömda konsekvenserna. Bedömningen av påtaglig skada hade kunant utvecklas ytterligare.

Ingress

Den 7 kilometer långa etappen E6 Världsarvet Tanum är den sista etapp som återstår innan hela E6 genom Bohuslän är utbyggd till motorväg. Bristerna med nuvarande väg är knutna till framkomlighet, trafiksäkerhet och miljöpåverkan. Vägbredden överstiger inte 9 meter utom på en del i norr där bredden är 13-14 meter. Ett parallellt vägnät saknas för gående, cyklister och lokal trafik. Detta, tillsammans med dålig profilstandard, plankorsningar och ett stort antal fastighetsanslutningar, gör att trafiksäkerhetsriskerna är stora. Sträckan mellan Pålen och Tanumshede ska byggas ut till motorväg med bredden 18,5 meter. En rastplats ska byggas öster om Ljungbytorp med tillhörande trafikplats. På etappen ska sex broar byggas, varav en, den över Gerumsälven, består av två parallella broar. En cirka 250 meter lång bergtunnel kommer att dras genom Gerumsberget.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.