Exempelbanken
MKB - E20 Kristineholm-Bälinge


ID-nummer: 140115-3734
Län: Västra Götalands län
År: 2013
Kontaktpersoner: Irene Lingestål
Dokument Kap 9.1 samlad bedömning
MKB Kristineholm-Bälinge
Kommentarer

Exemplet visar på hur miljökonsekvenser kan redovisas geografiskt, både i text och på karta, som underlag för en samlad bedömning. Det är värdefullt att veta var konsekvenser uppstår, särskilt för de berörda personerna. För att få ett heltäckande underlag för en samlad bedömning bör även konsekvenserna redovisas samlat. En sådan beskrivning i text finns i sammanfattningen som ett komplement till den geografiska redovisningen. En samlad redovisning i tabell bör alltid ha samma rubrikstruktur som redovisnigen av miljökonsekvenser i MKB.

Ingress

Nuvarande E20 är ca 12 meter bred, med en skyltad hastighet av 80 km/h. Sträckan trafikveras av knappt 14000 fordon per dygn, varav 14 % är tung trafik. Till år 2030 bedöms trafiken ha ökat till ca 25 000 fordon per dygn. Vägen har redan idag otillräcklig standard i förhållande till trafikmängd. Därför vill Trafikverket bygga om E20 på sträckan mellan Kristineholm och Bälinge till en 21,5 m bred motorväg som helt följer befintlig väg.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.