Exempelbanken
MKB - E20 Kristineholm-Bälinge


ID-nummer: 140115-3735
Län: Västra Götalands län
År: 2013
Kontaktpersoner: Irene Lingestål
Dokument MKB Kristineholm-Bälinge
Kap 10 fortsatt miljöarbete
Kommentarer

Exemplet visar hur miljösäkringen av projektet i nästa skede kan underlättas genom en samlad redovisning av de miljöåtgärder, behov av tillstånd samt miljöuppföljning som behöver tas om hand i fortsatt arbete. Det hade varit bra med en koppling till kap 8.2 där miljöåtgärder för byggskedet beskrivs då även dessa behöver tas om hand i fortsatt arbete. Ordvalet ”möjliga ytterligare åtgärder” är något vagt och svårtolkat, ett alternativt ordval är exempelvis ”förslag till ytterligare åtgärder.

Ingress

Nuvarande E20 är ca 12 meter bred, med en skyltad hastighet av 80 km/h. Sträckan trafikveras av knappt 14000 fordon per dygn, varav 14 % är tung trafik. Till år 2030 bedöms trafiken ha ökat till ca 25 000 fordon per dygn. Vägen har redan idag otillräcklig standard i förhållande till trafikmängd. Därför vill Trafikverket bygga om E20 på sträckan mellan Kristineholm och Bälinge till en 21,5 m bred motorväg som helt följer befintlig väg.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.