ID-nummer: | 140115-3735 |
Län: | Västra Götalands län |
År: | 2013 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
MKB Kristineholm-Bälinge Kap 10 fortsatt miljöarbete |
Kommentarer | ||
Exemplet visar hur miljösäkringen av projektet i nästa skede kan underlättas genom en samlad redovisning av de miljöåtgärder, behov av tillstånd samt miljöuppföljning som behöver tas om hand i fortsatt arbete. Det hade varit bra med en koppling till kap 8.2 där miljöåtgärder för byggskedet beskrivs då även dessa behöver tas om hand i fortsatt arbete. Ordvalet ”möjliga ytterligare åtgärder” är något vagt och svårtolkat, ett alternativt ordval är exempelvis ”förslag till ytterligare åtgärder. |
||
Ingress | ||
Nuvarande E20 är ca 12 meter bred, med en skyltad hastighet av 80 km/h. Sträckan trafikveras av knappt 14000 fordon per dygn, varav 14 % är tung trafik. Till år 2030 bedöms trafiken ha ökat till ca 25 000 fordon per dygn. Vägen har redan idag otillräcklig standard i förhållande till trafikmängd. Därför vill Trafikverket bygga om E20 på sträckan mellan Kristineholm och Bälinge till en 21,5 m bred motorväg som helt följer befintlig väg. |