Exempelbanken
MKB - Stenkumla-Dunsjö


ID-nummer: 140115-3739
Län: Örebro län
År: 2013
Kontaktpersoner: Irene Lingestål
Dokument MKB Stenkumla-Dunsjö
Kap 3 projektbeskrivning
Kommentarer

Ett järnvägsbygge föranleder oftast, både tillfälliga och permanenta, förändringar av omgivande trafiksystem och markanvändning. I kapitel 3, projektbeskrivning, beskrivs projektets förutsättningar så att läsaren får en god inblick i vad projektet innebär för åtgärder, både för järnvägsframdragningen och för trafiksituationen i övrigt. Särskilt bra att byggtiden beskrivs på ett begripligt sätt utifrån när, var och hur åtgärder kan komma att genomföras. Med kartor direkt i kapitlet hade exemplet blivit än tydligare.

Ingress

Trafikverket avser att bygga ut dagens enkelspår till dubbelspår på järnvägssträckan mellan Stenkumla och Dunsjö. Sträckan utgör en deletapp i projektet Hallsberg - Degerön, godsstråket genom Bergslagen och har ingått i förstudie och järnvägsutredning för Hallsberg - Degerön. Godsstråket genom Bergslagen har stor betydelse för transporterna mellan norra och södra Sverige och vidare till kontinenten. Sträckan Hallsberg – Degerön utgörs av enkelspår och har stora kapacitetsproblem. På grund av kapacitetsbristen får tåg ledas om till andra banor vilket leder till stora tidsförluster. Det är därför av stort värde att bygga ut till dubbelspår för att kunna uppnå full kapacitet. Med ett utbyggt dubbelspår kan hastigheten öka och trafikeringen motsvara förväntad trafikökning.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.