ID-nummer: | 040114F374 |
Kommun: | Sävsjö |
Väg nr./Gatunamn: | 30 och 127 |
År: | 2003 |
Kontaktpersoner: | Mikael Hårrskog |
Kommentarer | ||
Genontänkt detaljutformning och viktiga erfarenheter av utformning kring stenmuren. Intressant med lösningen av överkörbara mittrefuger utan trafikdelare, vilket är en tillåten lösning om trafikföringen är uppenbar för tarfikanten. Beträffande trappor ut i gångbanan - se möjlig lösning för synskadade VGU Väg- och gatuutrustning figur 4-4. Naturliga ledstråk fungerar ofta bra. Se även VV Publ. 2008:18 Exempelkatalog för enkelt avhjälpta hinder. |
||
Övrig information | ||
Samverkansprojekt mellan Vägverket och Sävsjö kommun där mycket satsas på tillgänglighet, säkerhet och estetik. Ortsborna har informerats väl och känt delaktighet i projektet. I trafikbanken finns också att läsa om tätortsportarna. Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Väg- och gatuutrustning; Broar |
||
Före | Efter | |
ÅDT fordon | 6210 | |
Vägbredd (m) | 9 | |
ÅDT tung trafik | 900 | |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 2002 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Torg med parkering på ena sidan vägen och affärer på andra medför många passager. ÖG stämmer ej med GC-stråk, målpunkt. Den breda vägen används av både bil och cykel. Stor asfaltsyta i trekorsning ger otydliga direktiv. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Stor satsning på estetik och tillgänglighet. Korsningen ramas in av en 70 cm hög granitmur med smågatssten kring. Granitmuren fungerar som ledstråk. Överkörningsbara refuger vid ÖG. ÖG tillgängligt för funktionshindrade med ribb- och sinusplattor, liksom |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Erfarenheter: Utformningen av granitmuren och detaljer kring den har dessvärre möjliggjort passager utanför muren, mot biltrafiken. Där muren börjar vid ÖG borde det markerats, med en lyktstolpe, pelare eller med muren, att man ej som fotgängare ska gå på |