Exempelbanken
MKB - MKB om vattenverksamhet för ny bro över Umeälven vid Killingholmen (Västra länken Umeå)


Kommentarer

I MKBn redovisas förutsättningar och konsekvenser på kartor och i illustrationer på ett bra och ändamålsenligt sätt. Det gäller exempelvis kartskissen avseende naturmiljöförutsättningar i figur 6 på sidan 19. Tillsammans med figurtexten får man information om respektive objekts avgränsning, vilken naturtyp det är och vilken naturvärdesklass objektet har. Vidare har man markerat inventeringsområdet samt den nyckelbiotop som täcker en betydligt större areal än inventeringsområdet. Ett annat exempel är kartan avseende kulturmiljö och fornlämningar på figur 14 sidan 38, där kopplingen mellan intrång och kulturmiljövärden tydliggörs på ett enkelt och överskådligt sätt. När en karta är gjord utifrån ett ortofoto som grund bör dock inte heltäckande fält användas, utan i första hand transparanta.

Ingress

Trafikverket driver sedan en tid tillbaka Umeåprojektet som består av anläggande av en ringled runt Umeå stad. Den Västra länken i ringleden utgörs av en ny väg mellan Röbäck och Klockarbäcken samt en ny bro över Umeälven vid Killingholmen, bro 846, vilken omfattas av tillstånd för vattenverksamhet enligt 11 kap miljöbalken. I denna miljökonsekvensbeskrivning med tillhörande bilagor har miljöbedömningen ägnat fokus på miljöeffekter baserade på det av Trafikverket antagna broalternativet med 4-spann.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.