Exempelbanken
MKB - Kust till kustbanan, Mötesspår Trekanten


Kommentarer

Exempel på hur man kan integrera miljöbeskrivningen i planbeskrivningen i ett omfattande projekt utan betydande miljöpåverkan men i komplex stadsmiljö. Trafikverket ser gärna att miljöbeskrivningen integreras i planbeskrivningen enligt gällande mall för planbeskrivning. Detta exempel bygger på mallen (obs. beakta att denna fortfarande är under utveckling). Miljöbeskrivningen är systematisk och tydlig. Läsanvisningen ger en god förståelse för plan- och miljöbeskrivningen, alternativhanteringen är bra och det är lätt att få grepp om projektets miljöpåverkan. Projektets komplexitet och länsstyrelsens synpunkter på redovisningen har dock gjort att miljöbeskrivningen blivit förhållandevis omfattande för att vara en miljöbeskrivning.

Ingress

Trekanten är ett samhälle i Kalmar kommun som ligger längs den enkelspåriga järnvägen mellan Alvesta och Kalmar. Järnvägen är en del av Kust till kustbanan mellan Göteborg och Kalmar/Karlskrona. 2002 förlängdes Öresundstågstrafiken till Växjö och senare förlängdes den hela vägen till Kalmar. Detta medförde att tågresandet på banan ökade kraftigt. Mellan 2001 och 2005 ökade resandet med hela 155 procent. 2010 genomfördes en förstudie med syfte att studera kapacitetshöjande åtgärder på hela sträckan mellan Alvesta och Kalmar. En av åtgärderna som studerades var ett mötesspår i Trekanten. Syftet med järnvägsplanen är att reglera detaljlokaliseringen och utformningen av mötesspåret. Järnvägsplanen ska även klargöra vilka skyddsåtgärder som krävs för att minska anläggningens omgivningspåverkan. Nödvändiga markanspråk ska preciseras för att underlätta markåtkomst för järnvägsändamålet.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.