Exempelbanken
VGU Tätort - Timglashållplatser

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040114E375
Kommun: Norrköping
Väg nr./Gatunamn: 903
År: 2000
Kontaktpersoner: Magnus Johansson
Kommentarer

Bredden på Dubbel stopphållplats bör i normalfallet vara 3,25 meter. Kontroll med driftansvarig/driftfordon måste dock göras. Motivet är att inte locka till trafikfarliga möten mellan personbilar och att ytterligare sänka hastigheten. Hastighetsbegränsning till max 50 km/tim är ett krav för att använda dubbel stopphållplats. Se upp för att lägga denna hållplatstyp i branta lutningar (risk för upphinnandeolyckor vid halka) eller många efter varandra (kan locka till trafikfarliga omkörningar).   Kommentar Jan Moberg. Vid vägar med hög trafik orsakas köbildning av dubbel stopphållplats vilket kan leda till olämpliga omkörningar. Se vidare i VGU Sidoanläggningar moment 1.1.1. Hållplats utifrån trafikmängd. Läggs fler stopphållplatser efter varandra utan omkörningsmöjligheter ökar riskerna.

Övrig information

Sökord: Sidoanläggningar

Före Efter
ÅDT fordon 1820
Vägbredd (m) 6 4
ÅDT tung trafik 55
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 1994 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Vacker väg längs med Bråvikens strand. Kantas av fritidshus, där många gått över till att fungera permanent. Bostäder ger upphov till många utfarter. Vägen används för lokaltrafik och dessutom för trafik till/från Kolmårdens Djurpark. Sommartid ökar trafi

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Timglashållplatser anläggs, där vägbredden minskar från 6 till 4 m vid hållplatsen. Vid bussstopp hindras trafiken och omkörning omöjliggörs, vilket ökar säkerheten vid av- och påstigning. Bilar har svårt att mötas vid hållplatsen, så trafiken hejdas och

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Busshållplatserna har utvärderats via intervjuer med boende i Krokek. Stora andelar upplever inte en förbättring, att man inte vet vem ska köra först upplevs som jobbigt, liksom köerna och den dåliga sikten. Att hastigheten sjunkit och att den tunga trafi

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.