Exempelbanken
MKB - Väg 222, Skurubron


ID-nummer: 141111-3830
Län: Stockholms län
År: 2014
Kontaktpersoner: Irene Lingestål
Dokument MKB Väg 222 Skurubron vägplan
Kap. 7 Samlad bedömning
Kommentarer

Exemplet visar på en redovisning som underlättar för läsaren att göra en samlad bedömning av projektets betydande miljöpåverkan. Det är positivt att man redovisar flera kompletterande sammanställningar, såsom av konsekvenser samt bidrag till mål. Tabellen över konsekvenser är tydlig och överblickbar med både text och färg. Det är bra att man inledningsvis motiverar varför aspekten risk inte tagits med i tabellen (den följer inte den gängse bedömningsmetodiken), men företrädelsevis hade risk kunnat redovisas som en egen tabell eller på annat lämpligt sätt. För en komplett bild av projektets samlade miljöpåverkan hade det även varit önskvärt att konsekvenser under byggskedet och renoveringen av de två befintliga broarna redovisats i den samlade bedömningen.

Ingress

Syftet med projekt Väg 222 Skurubron är att säkra en god framtida trafikförsörjning av östra Nacka och Värmdö. Projektet omfattar en ny vägbro för Värmdöleden, en ombyggnad och anpassning av trafikplatserna Skuru och Björknäs samt renovering av de två befintliga vägbroarna över Skurusundet. Projektet omfattar även bullerskyddsåtgärder utanför vägplanens område för att hantera det buller som alstras av projektet. Vägplanens totala längd utmed Värmdöleden är cirka 1,2 kilometer. Projekt Väg 222 Skurubron kommer att genomföras i två steg; 1) Byggskedet av den nya motorvägsbron och 2) Renoveringen av de två befintliga broarna. Det är först efter dessa två steg som trafikanläggningen som helhet står klar. De konsekvensbedömningar som finns i denna MKB är uppdelad efter dessa tre skeden.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.