ID-nummer: | 040616T385 |
Kommun: | Hallsberg |
Väg nr./Gatunamn: | Skolgatan |
År: | 2001 |
Kommentarer | ||
Föräldrar, skolpersonal, busschaufförer, kommunen och Vägverket har engagerat sig. Det har gett väl förankrade åtgärder med goda trafiksäkerhetseffekter. |
||
Övrig information | ||
Objektet är ett av VMN:s demonstrationsprojekt i samarbete med kommuner och finns redovisat i VTI meddelande 949-2003, Åtgärder på det kommunala vägnätet i fem kommuner. Rapporten finns under Dokument i menyraden överst på sidan. Detta är en del av en större ombyggnad av området. För närmare uppgifter om objektet kontakta Hallsbergs kommun, tel 0582-68 50 00. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 36 | 18 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 45 | 25 |
Buller ekv. nivå dB (A) | 52 | 52 |
ÅDT fordon | 60 st/timme* | 60 st/timme* |
Vägbredd (m) | 9-11 | 7 |
ÅDT tung trafik | 11 st/timme* | 11 st/timme* |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 2001 | 2002 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
* Fordonsflöde under dagtid. Skolgatan ligger intill en grundskola för alla årskurser. En stor mängd gående och cyklister passerar gatan och de elever som anländer med buss tvingas korsa en angränsande gata. Den tunga trafiken utgörs av skolbussar och le |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
G/c-nätet med skolan som målpunkt gjordes sammanhängande. Ny g/c-väg längs norra sidan av skolan samt upphöjning och avsmalning av Skolgatan utfördes. Angöring för skolbuss flyttades närmare skolan för att separeras från biltrafiken. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Trafikflödet före och efter mätning var konstant. Före- och eftermätningar med avseende på hastighet, flöden, trafikantbeteenden, säkerhetseffekten etc. finns att läsa i rapporten från VTI. Under morgontid då andelen passerande var som störst var även bil |