ID-nummer: | 040616C387 |
Kommun: | Uppsala |
Väg nr./Gatunamn: | korsningen Kyrkogårdsgatan/ S:t Johannesgatan |
År: | 2001 |
Kommentarer | ||
Bra uppföljning och bra detaljlösningar. Rondellen har t ex gjorts överkörningsbar i det körspår där behovet är störst |
||
Övrig information | ||
Närmare uppgifter om objektet lämnas av Uppsala kommun, tel 018-727 40 00. Objektet är ett av VMN:s demonstrationsprojekt i samarbete med kommuner. Utvärdering av objektet finns i VTI meddelande 930-2002, Demoprojekt Region Mälardalen. Rapporten finns under Dokument i menyraden överst på sidan. I Uppsala ingick även korsningen Dag Hammarskjölds väg/Övre Slottsgatan/Drottninggatan |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 30 | 24 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 39 | 32 |
ÅDT fordon | 11 000 | 13 000 |
Vägbredd (m) | 12 | 4+5 |
ÅDT tung trafik | 440 | 520 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2001 | 2002 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Korsningen är en livligt trafikerad plats i Uppsala. Förutom det stora antalet bilar (10-12 000 motorfordon per dygn på Kyrkogårdsgatan och 7 000 motorfordon per dygn på S:t Johannesgatan, den västra anslutningen)som passerar där är platsen trafikerad av |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Cirkulationsplats och avsmalning. Korsningen byggdes om till cirkulationsplats där cyklingen delvis sker i cirkulationen. Anslutningarna smalnades av vilket vilket minskade de oskyddade trafikanternas exponeringsstäcka. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Före- och eftermätningar med avseende på hastighet, flöden, trafikantbeteenden, samspel mellan trafikantgrupper, framkomlighet, säkerhet etc. finns att läsa i VTI-meddelande 949.2003 från VTI. Den förbättring som skedde av de gåendes och cyklisternas sepa |